Antwoorden op de vragen van de leden De Roon, Helder en Markuszower
(allen PVV) aan de ministers van Buitenlandse Zaken en van Justitie en
Veiligheid over het bericht dat Erdogan Interpol misbruikt om jacht te
maken op politieke tegenstanders (ingezonden 4 oktober 2017, nr.
2017Z13185)
Vraag 1
Bent u bekend met het onderzoeksrapport van het Stockholm Center for
Freedom (SCF), waarin staat dat Erdogan INTERPOL misbruikt om jacht
te maken op politieke tegenstanders? 1)
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u onze afschuw over het feit dat deze autoritaire Turk een
internationale opsporingsinstantie voor criminelen en terroristen voor
zijn karretje heeft weten te spannen?
Vraag 3
Hoe gaat u verhinderen dat Turkije informatiesystemen van INTERPOL
blijft gebruiken voor het opsporen, het vastzetten, het de mond snoeren
en het intimideren van politieke tegenstanders?
Vraag 5
Wat is het beleid van INTERPOL om misbruik van informatiesystemen
door foute regimes zoals Turkije te voorkomen? En is dit beleid naar uw
mening voldoende effectief? Zo nee, waarom niet?
Antwoord vraag 2, 3 en 5
Het kabinet is bezorgd over berichten, zoals onderhavig rapport, dat INTERPOL
door Turkije wordt gebruikt voor arrestatie-verzoeken die een schending vormen
van artikel 3 van de INTERPOL Constitutie. De Constitutie verbiedt de organisatie,
waarin begrepen haar lidstaten, enige interventie of activiteiten te ondernemen
van politieke, militaire, religieuze of raciale aard.
INTERPOL heeft verschillende mogelijkheden om misbruik van de
informatiesystemen te voorkomen. Het uitvaardigen van verzoeken via het
INTERPOL kanaal is aan voorwaarden verbonden, die zijn vastgelegd in onder
meer de Constitutie van de organisatie (I/CONS/GA/1956 (2017)), Algemene
Regels van INTERPOL (I/GREG/GA/1956 (2017)) en Regels voor de verwerking van
gegevens (III/IRPD/GA/2011 (2016)). Op die manier moet worden gewaarborgd dat
de lidstaten en het Secretariaat Generaal van INTERPOL werken in lijn met de
Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, en de organisatie niet
bijdraagt aan de opsporing, vervolgingen of bestraffingen van feiten van politieke,
militaire, religieuze of raciale aard. Het INTERPOL Secretariaat Generaal toetst
aanvragen voor het gebruik van de systemen en instrumenten aan deze regels. Bij
een vermoeden van misbruik heeft de Secretaris Generaal, in afstemming met het
INTERPOL Executive Committee, de mogelijkheid om leden de toegang tot
systemen te ontzeggen.
Daarnaast bestaat er voor INTERPOL een speciaal controleorgaan dat toeziet op
de rechtmatigheid van INTERPOL-bestanden, waaronder de signaleringen,
namelijk de zogenaamde Commissie voor de Controle op INTERPOL-bestanden
(CCF). Leden van deze commissie worden gekozen uit de lidstaten. Een
belangrijke functie van deze commissie is dat eenieder het recht heeft om een
verzoek bij de Commissie in te dienen om inzicht in de gegevens over hem of haar
in de INTERPOL systemen en tot correctie en/of verwijdering van die gegevens,
bijvoorbeeld wanneer zij menen dat zij ten onrechte gesignaleerd staan.
In aanvulling op deze maatregelen voert Nederland het beleid om INTERPOL Red
Notices, oftewel signaleringen, zelf te toetsen alvorens deze in te voeren in het
nationale opsporingsregister. Indien er aanwijzingen zijn dat bij aantreffen van
betreffende persoon naar Nederlandse maatstaven geen uitvoering kan worden
gegeven aan de uitlevering van betreffende persoon, zal de Red Notice niet
worden opgenomen in het nationale opsporingsregister.
Vraag 4
Zijn bij u gevallen bekend waarin Turkije databases en/of
informatiesystemen van INTERPOL heeft misbruikt om informatie te
vergaren over personen met de Nederlandse nationaliteit? Zo ja, om
hoeveel gevallen gaat het en heeft Turkije ook (straf)maatregelen
getroffen tegen deze personen?
Vraag 6
Deelt u de mening dat INTERPOL deze ongure praktijken grondig zelf
dient te onderzoeken en dat Turkije in afwachting van de uitkomsten de
toegang tot informatiesystemen ontzegd moet worden? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 4 en 6
De regels, procedures en maatregelen zoals beschreven in het antwoord op vraag
2,3 en 5, zijn er om te voorkomen dat een land INTERPOL databases en/of
informatiesystemen in strijd met de daarvoor geldende regels kan gebruiken om
informatie te vergaren of opsporingsmiddelen in te zetten tegen personen met de
Nederlandse nationaliteit.
Mij zijn geen gevallen bekend waarin Turkije databases en/of informatiesystemen
van INTERPOL heeft misbruikt om informatie te vergaren over personen met de
Nederlandse nationaliteit.