Antwoorden van de minister van Buitenlandse Zaken op vragen van
Leijten (SP) over de ‘Leaders Agenda’ van de
voorzitter van de Europese Raad.
Vraag 1
Hoe heeft u gereageerd op de ‘Leaders Agenda’ van de voorzitter van de Europese
Raad? 1)
Antwoord
Nederland is positief over de Leaders’ Agenda van de voorzitter van de Europese
Raad, omdat daarmee in de komende 18 maanden, tot aan de verkiezingen van
het Europees Parlement medio 2019, de nadruk zal liggen op een Europa dat
levert op belangrijke politieke prioriteiten. Nederland zet zich er voor in dat die
politieke prioriteiten die in 2014 in de strategische agenda van de Europese Raad
en in de Bratislava top uit 2016 zijn vastgelegd, ook daadwerkelijk tot resultaat en
implementatie leiden. Tegelijkertijd wordt met de Leaders’ Agenda toegewerkt
naar een nieuwe strategische agenda, vast te stellen door de Europese Raad in
2019, na de verkiezingen van het Europees Parlement in dat jaar.
Vraag 2
Acht u het nodig dat er meer topontmoetingen tussen de Europese
regeringsleiders ingepland worden, met als doel vaart te zetten achter de grote
hervormingen in de EU? 2) Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord
Het gaat erom dat de Europese samenwerking op politiek prioritaire terreinen
versterkt wordt en dat op politiek niveau knopen worden doorgehakt zodat de EU
sneller concrete resultaten kan leveren. De Europese Raad kan daarbij
behulpzaam zijn door actief invulling te geven aan de in het verdrag voorziene rol.
De Europese Raad laat met de Leaders’ Agenda zien dat de Europese Raad niet
alleen oog heeft voor het vastleggen van Europese politieke prioriteiten, maar ook
naar de praktische omzetting daarvan in beleid en wetgevingsvoorstellen door de
Commissie, de tijdige behandeling daarvan door de Raad en het Europees
Parlement en de implementatie door lidstaten.
Vraag 3
Kunt u aangeven wiens idee of wens het is om vaart te zetten achter de grote
hervormingen in de EU?
Antwoord
De wens om de Europese politieke Agenda te richten op een beperkt aantal
onderwerpen is op 27 juni 2014 vastgelegd in de strategische agenda van de
Europese Raad en is in de Bratislava routekaart van 16 september 2016 opnieuw
bevestigd.
Vraag 4
Garandeert u dat de agenda’s en de te bespreken onderwerpen van de extra
toppen immer openbaar zijn, teneinde een gedegen debat te kunnen voeren in de
parlementen van de lidstaten? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Garandeert u voorts dat de “decision notes” die de voorzitter elke keer
voorafgaand aan een top zal laten circuleren tijdig aan de Kamer worden gestuurd,
inclusief kabinetsappreciatie? 3)
Antwoord op vragen 4 en 5
De inhoud van de Leaders’ Agenda laat zien welke onderwerpen op welk moment
op de agenda van de Europese Raad staan, zoals ook reeds met uw Kamer is
gedeeld (zie Kamerstuk 21501 Nr. 1259). Als daarin veranderingen komen zal dit
met uw Kamer gedeeld worden. Ten aanzien van stukken die tijdens de Europese
Raad aan de orde komen geldt dat deze onder de verantwoordelijkheid van de
voorzitter van de Europese Raad worden opgesteld en verspreid. Het kabinet kan
dus geen garanties geven over de inhoud en het moment waarop stukken worden
verspreid. Zoals ook vorig jaar voorafgaand aan de top in Bratislava is toegezegd,
zal het kabinet uw Kamer steeds op de hoogte houden van de onderwerpen die
tijdens de toppen aan de orde komen, via reguliere geannoteerde agenda’s voor
de Raad Algemene Zaken en de geannoteerde agenda’s voor de Europese Raad.
Het kabinet zal stukken ter voorbereiding van deze top, voor zover deze al niet
openbaar zijn, ter vertrouwelijke inzage met uw Kamer delen (Zie handelingen
debat over de informele top in Bratislava nr. 111-10-1).
Vraag 6
Erkent u dat een versnelling van hervormingen in de EU niet achter gesloten
deuren mag plaatsvinden en dat het een debat in de samenleving vereist? Kunt u
uw antwoord toelichten?
Antwoord
Naast het gegeven dat veel werkzaamheden van de (Europese) Raad in de
openbaarheid worden voorbereid, geldt dat uw Kamer voor reguliere Raden en de
Europese Raad steeds een geannoteerde agenda ontvangt. Voor elke Raad of
Europese Raad vindt publiek toegankelijk mondeling of schriftelijk overleg plaats
met uw kamer, na de bijeenkomsten van de Raad of de Europese Raad ontvangt
uw Kamer daarvan schriftelijk verslag. Deze parlementaire procedure stelt uw
Kamer in staat het debat in de samenleving te voeren en dit debat in uw Kamer te
laten reflecteren. Daarnaast ontvangt uw Kamer over concrete
Commissievoorstellen steeds kabinetsappreciaties, met name via de BNC-fiches.
Hierdoor is uw Kamer na het verschijnen van Commissievoorstellen steeds op de
hoogte van het kabinetsstandpunt.