Het verplichten van een snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s.

Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het verplichten van een snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s (ingezonden 26 januari 2022).

Vraag 1

Bent u bekend met het artikel dat verschenen is in onder andere het AD?1

Vraag 2

Hoe beoordeelt u de kritische reacties van Acea en de Vereniging Zakelijke Rijders in het artikel?

Vraag 3

Wat zijn de gevolgen ten aanzien van de privacy voor het verwerken van onder andere GPS data in nieuwe voertuigen?

Vraag 4

Wie krijgt straks al deze voertuigdata en wat gaat daarmee gebeuren?

Vraag 5

Kunnen verzekeraars straks hun premie baseren op de verzamelde data en is dat een wenselijke situatie?

Vraag 6

Is de Autoriteit Persoonsgegevens geconsulteerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is hun oordeel?

Vraag 7

Kan het systeem permanent uitgeschakeld worden? Zo nee, waarom niet?

Vraag 8

Kan de GPS-tracker permanent uitgeschakeld worden? Zo nee, waarom niet?

Vraag 9

Bent u van mening dat het excessief verzamelen van data, door de overheid, een beangstigend gevoel bij de automobilist kan opwekken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u daar aan doen?

Vraag 10

Kunt u garanderen dat er geen systeem wordt ingevoerd waarbij er belasting betaald gaat worden per uitgestoten gram CO2?


X Noot
1

AD, 20 januari 2022, «Snelheidsbegrenzer» in nieuwe personenauto's vanaf juli verplicht (https://www.ad.nl/auto/snelheidsbegrenzer-in-nieuwe-personenauto-s-vanaf-juli-verplicht~a4eaff91/).

Indiener(s)