Het inschakelen van burgers bij de bestrijding van ondermijning

Vragen van het lid Kuiken (PvdA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het inschakelen van burgers bij de bestrijding van ondermijning (ingezonden 1 maart 2021).

Vraag 1

Kent u het bericht «Burgers effectief in aanpak ondermijning»?1

Vraag 2

Wat kunnen oplettende burgers doen als zij menen dat zij signalen van ondermijnende criminaliteit zien? Wat doen politie, gemeente of Belastingdienst nu bijvoorbeeld met een signaal dat een winkel nog steeds bestaat, ook al komen daar nooit klanten? Of wat doen zij met een melding dat een werkloze buurman in een te dure auto rijdt?

Vraag 3

Deelt u de mening van de in het bericht genoemde onderzoekers dat een hogere meldingsbereidheid van signalen van ondermijning door burgers kan leiden tot een effectievere aanpak van ondermijning? Zo ja, waarom en hoe gaat u hier gevolg aan geven? Zo nee, waarom niet?

Vraag 4

Wat wordt er al gedaan om de genoemde meldingsbereidheid van burgers aan te moedigen en te vergroten?

Vraag 5

Hoe kan worden voorkomen dat signalen van burgers tot onterechte verdenkingen gaan leiden?

Vraag 6

Deelt u de mening van de genoemde onderzoekers dat de overheid, om het voor burgers zo gemakkelijk mogelijk te maken, één centraal meldpunt voor melding van signalen van ondermijnende criminaliteit moet krijgen? Zo ja, hoe gaat u hiervoor zorgen? Zo nee, waarom niet?


X Noot
1

Binnenlands Bestuur, 1 maart 2021, «Burgers effectief in aanpak ondermijning», https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/burgers-effectief-in-aanpak-ondermijning.16201259.lynkx

Indiener(s)