Het bericht 'Elektrische auto duurder in onderhoud dan brandstofauto's'

2020Z21236

(ingezonden 11 november 2020)

Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht 'Elektrische auto duurder in onderhoud dan brandstofauto's'

  1. Bent u bekend met de berichten 'Elektrische auto’s duurder in onderhoud dan brandstofauto’s' en 'Elektische auto duurder in onderhoud dan brandstofauto'? 1)
  2. Bent u bekend met de data van WESP waarbij precies te zien is wat de kosten zijn van een onderhoudsbeurt van een auto? Bent u bekend met het feit dat deze data meer dan 1,3 miljoen auto’s omvatten, inclusief hybride en volledig elektrische voertuigen?
  3. Deelt u de mening dat elektrische auto’s duurder zijn in onderhoud dan brandstofauto’s, terwijl de techniek eenvoudiger is? Zo nee, waarom niet?
  4. Herinnert u zich de antwoorden op Kamervragen van 26 november 2015 over de milieuvervuiling van bandengruis? 2) Is recenter nog (internationaal) onderzoek gedaan hiernaar? Wat waren de uitkomsten daarvan?
  5. Als de slijtage aan autobanden bij elektrische auto's hoger is, wat doet deze verhoogde slijtage voor de uitstoot van fijnstof? Kunt u aangeven tot hoeveel extra kilo’s fijnstof dit leidt?
  6. Herkent u het beeld dat bij elektrische auto’s gemiddeld 162 euro per beurt wordt betaald voor banden en bij een normale auto 49 euro? Als het zou gaan om vergelijkbare auto’s, klopt het dat elektrische auto’s vanwege een snellere accelaratie en meer gewicht zorgen voor een hogere slijtage aan banden? 
  7. Wat vindt u van de cijfers waaruit blijkt dat 48% van het wagenpark geen onderhoud heeft gehad de afgelopen twee jaar? Wat zouden de oorzaken kunnen zijn vanuit afstel- of uitstelgedrag als het gaat om onderhoud aan een auto?
  8. Hoe zit het met de cybersecurity van elektrische oplaadpunten voor elektrische auto's? Hoe wordt deze gewaarborgd?
  9. Wie is er binnen het kabinet verantwoordelijk voor de cybersecurity van deze elektrische infrastructuur? Welk wettelijk kader geldt er als het gaat om beveiliging van laadpaleninfra?
  10. Heeft de Wet Beveiliging Netwerk- en Informatiesystemen (Wbni) zowel werking op private als publieke laadpunten? Indien dit niet het geval is, hoe wordt dit opgelost?
  11. Kan, gezien het feit dat zowel het ministerie van Justitie en Veiligheid als het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een verantwoordelijkheid dragen voor het in banen leiden van de snelle groei van laadinfrastructuur en de beveiliging daarvan, in onderling overleg een nadere invulling gegeven worden aan de Wbni?

1) Autoblog.nl, 6 november 2020 (https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-auto-duurder-in-onderhoud-dan-brandstofautos-186808) en website BNR, 6 november 2020 (https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10425792/elektrische-auto-duurder-in-onderhoud)

2) Aanhangsel Handelingen II, vergaderjaar 2015-2016, nr. 657

Indiener(s)