De gemaakte kosten voor Lelystad Airport

2020Z16759

(ingezonden 21 september 2020)

Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de gemaakte kosten voor Lelystad Airport

1 Kent u het onderzoek van ‘Follow the money’ [1] naar de gemaakte kosten voor Lelystad Airport van 16 september 2020 en de berichtgeving hierover in andere media? 

2 Kunt u de genoemde bedragen bevestigen? 

3 Kunt u bevestigen en specificeren welk deel van de kosten en investeringen is gedaan door het ministerie en andere overheden en welk deel door bedrijven?

4 Hoeveel hoger was het Schipholdividend geweest als het hele project in Lelystad nooit was gestart?

5 Kunt u bevestigen en specificeren wat het Rijk heeft uitgegeven aan infrastructuur, onderzoeken, overleggen, draagvlak, etc. in geld en in ambtelijke uren? Hoeveel uren zitten er in de Verkeersverdelingsregel (VVR)? Hoeveel in laagvliegroutes, etc.?

6 Hoe rechtvaardigt u de subsidie voor de propagandistische Lelystad Airportkrant, die amper objectieve informatie bevatte, en de subsidie aan de Stichting 'Lelystad Airport moet door'?

7 Als deze stichting geld heeft gekregen, had dan niet bijvoorbeeld Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) hetzelfde bedrag moeten krijgen? Als SATL of een andere kritische stichting of vereniging nu een subsidieaanvraag doet, kan die dan hetzelfde bedrag tegemoet zien?

8 Zijn er andere voorbeelden van bedrijfsbelangenclubs en particuliere fanclubs van andere vervuilende activiteiten die subsidies krijgen? Kunt u deze clubs en bedragen noemen?

9 Heeft u nog meer subsidies of activiteiten in petto die Lelystad Airport of de luchtvaart in het algemeen mooier moeten voorstellen? 

[1] Follow the money, 16 september 2020, https://www.ftm.nl/artikelen/lelystad-airport-kosten

Indiener(s)

Suzanne  Kröger