Hebt u kennisgenomen van het bericht «Indrukwekkend corona-protest met tientallen historische schepen bij eiland Pampus: «Net Sail Amsterdam»»?1
Onderkent u het belang van de zeilchartervaart voor het toerisme in de steden rond het IJsselmeer, het Markermeer en de Waddenzee?
Klopt het dat er tot op heden geen enkele vorm van subsidie vanuit OCW is voor de instandhouding van dit varend erfgoed?
Hoe beoordeelt u de situatie van de Nederlandse zeilchartervaart als gevolg van de coronamaatregelen?
a) Van welke regelingen kunnen ondernemers in de zeilchartervaart gebruik maken?
b) Welke mogelijkheden zijn er bij de berekening van de tegemoetkoming in vaste lasten (TVL) rekening te houden met de vaste lasten van schepen, waaronder historische schepen?
c) Hoe staat u tegenover het toepassen van dezelfde regels rondom huishoudens zoals toegestaan voor campings ook voor de zeilchartervaart toe te passen. Welke voor- en nadelen brengt dit met zich mee?
d) Kinderen mogen conform de RIVM richtlijnen buitensporten onder voorwaarden; betekent dit dat ook groepsactiviteiten bovendeks conform zijn toegestaan onder voorwaarden? Welke mogelijkheden worden hier gezien?
e) Welke mogelijkheden ziet u om zoveel mogelijk te voorkomen dat historische schepen door de coronacrisis en -maatregelen en eventueel faillissement van ondernemers of verval van certificaten blijvend uit de vaart worden genomen, verdwijnen en/of worden vernietigd?
Welke maatregelen neemt u om de toekomst van de Nederlandse zeilchartervaart na de coronacrisis veilig te stellen? Bent u bereid om binnen twee weken met betrokken IJsselmeergemeenten, Waddenzeegemeenten en provincies te overleggen om te kijken of men zich in gezamenlijkheid kan inzetten om dit varend erfgoed te behouden?