De uitgifte van vouchers door luchtvaartmaatschappijen bij vluchtannuleringen vanwege Covid-19

2020Z06120

(ingezonden 3 april 2020)

Vragen van de leden Schonis en Paternotte (beiden D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de uitgifte van vouchers door luchtvaartmaatschappijen bij vluchtannuleringen vanwege Covid-19.

  1. Bent u bekend met het bericht ‘Consumentenbond wil dat overheid garant staat voor luchtvaartvouchers’? 1)
     
  2. Kunt u toelichten hoe de houdbaarheidstermijn van zogenaamde ‘coronavouchers’ met en geldigheid van twaalf maanden voor de luchtvaartsector zich verhouden tot de voucher die de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) in het leven hebben geroepen met een geldigheid van zes maanden? 2)
     
  3. Kunt u toelichten of het mogelijk is voor de consument om, wanneer deze het ticket heeft gekocht met een creditcard, deze betaling te storneren bij uitgifte van een voucher door een luchtvaartmaatschappij?
     
  4. Deelt u de mening dat het uitgeven van een voucher, vooral in deze economisch beweeglijke tijden voor de luchtvaartsector, een risico kan vormen in het kader van consumentenbescherming? Zo ja, kunt u toelichten of u van plan bent stappen te ondernemen om te voorkomen dat de consument door nu een voucher te accepteren, mogelijk een jaar lang het risico loopt dat bij faillissement van de luchtvaartmaatschappij de voucher zijn waarde verliest? Zo nee, kunt u toelichten waarom niet?
     
  5. Kunt u toelichten op welke wijze de consument zich kan verzekeren tegen faillissement van een luchtvaartmaatschappij nu de verzekeringen tegen zogenaamdeAirline Insolvency’ acuut zijn gestopt?
     
  6. Kunt u toelichten of het mogelijk is voor consumenten om met niet-gebruikte tickets voor vluchten terug naar Nederland, bijvoorbeeld doordat hun aansluitende vluchten zijn geannuleerd of doordat zij terug zijn gekomen via de bijzondere bijstand buitenland, ook gecompenseerd te worden door middel van vouchers?
     
  7. Deelt u de mening dat het in de toekomst belangrijk is dat consumenten beter beschermd worden bij dergelijke rampen? Zo ja, kunt u toelichten welke mogelijkheden u ziet om deze bescherming te verbeteren? Zo nee, kunt u toelichten waarom niet?
     
  8. Kunt u toelichten of het mogelijk is voor de consument om via het Europees recht op terugbetaling hun geld terug te krijgen bij het annuleren van de vlucht?
     
  9. Is het beleid om de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) te laten afzien van toezicht op deze terugbetaling afgestemd met Europa?
     
  10. Heeft het afwijken van Europese wet- en regelgeving nog andere implicaties?
  11. Kunt u deze vragen elk afzonderlijk beantwoorden?

 

1) Luchtvaartnieuws.nl, 1 april 2020, Consumentenbond wil dat overheid garant staat voor luchtvaartvouchers (https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/consumentenbond-wil-dat-overheid-garant-staat-voor-luchtvaartvouchers)

2) SGR, 15 maart 2020, SGR en ANVR: Voucher bij annulering of omboeking door Corona (https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/)

Indiener(s)