Het bericht dat de Europese Commissie de Donald Duck gebruikt voor Europese indoctrinatie door te sturen op enkel een positief beeld van de EU

2020Z03933

(ingezonden 28 februari 2020)

Vragen van het lid Leijten (SP) aan de minister van Buitenlandse Zaken over het bericht dat de Europese Commissie de Donald Duck gebruikt voor Europese indoctrinatie door te sturen op enkel een positief beeld van de EU.

 

  1. Heeft u de bijzondere Europese uitgave van de Donald Duck gelezen die over de Europese Unie (EU) gaat?
     
  2. Deelt u de mening dat het bizar is dat de vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Nederland zich tegen deze special aan heeft bemoeid waardoor meerdere stukken tekst onder druk zijn aangepast, zoals uit het artikel van Follow the Money blijkt? (1)
     
  3. Hoe beoordeelt u de e-mailwisseling tussen de uitgever en de Europese Commissie, waarbij de Europese Commissie aangaf dat het ontevreden was met een aantal verhalen omdat zij een te negatief beeld zouden schetsen van de EU?
     
  4. Hoe beoordeelt u de tekstuele wijzigingen van de Europese Commissie, die daarmee hoopte te voorkomen dat er te veel nadruk zou liggen op de macht van multinationals en de voordelen van open grenzen voor criminelen?
     
  5. Bent u het eens met de verdediging van deze actie door de Europese Commissie zelf, die aangeeft dat zij dit deed om mensen, vooral kinderen, met deze ‘nuances’ meer aan het denken te zetten?
     
  6. Wat vindt u van het feit dat dit project is gefinancierd vanuit de Europese Commissie, en daarmee mede betaald is door het geld van de Nederlandse belastingbetaler?
     
  7. Wat vindt u van het feit dat de Europese Commissie de kosten niet wilde prijsgeven, maar dat het met het beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur via het ministerie van Binnenlandse Zaken moest worden opgevraagd?
  8. Hoe beoordeelt u dat deze reclamecampagne 431.646 euro heeft gekost?
     
  9. Hoe beoordeelt u de mogelijke schendingen van de reclamecode, aangezien het wel degelijk een vorm van reclame behelst maar er geen ‘advertentie’ boven de bijzondere uitgave stond?
  10. Deelt u de mening dat hier sprake is van een betaalde politieke boodschap die niet als dusdanig is aangeduid en dat een overheid ten allen tijde moet vermelden dat sprake is van overheidscommunicatie?                                                                                                                             
  11. Gaat u de vertegenwoordiging van de Europese Commissie en andere verantwoordelijken van de Europese Commissie aanspreken op deze vorm van indoctrinatie van de EU?

 

1) Follow the Money, 27 februari 2020, Dagobert Duck moest snavel houden over EU-begroting, https://www.ftm.nl/artikelen/dagobert-duck-eu-special?share=Mt6BkaN9zCVfiEIh7PSfItMHe46wBZkPmWIjbyxryPtMwCsKF%2Fx9WWcup0UN

Indiener(s)