2020Z03663
(ingezonden 21 februari 2020)
Vragen van de leden Becker, Yeşilgöz-Zegerius en Rudmer Heerema (allen VVD)
aan de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van Justitie en
Veiligheid en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht
‘Macron gaat buitenlandse imams weren’
1. Kent u het bericht ‘Macron gaat buitenlandse imams weren’? 1)
2. Bent u het met de stelling eens dat we ook in Nederland alles moeten
doen om de radicale invloeden in onze wijken vanuit religieuze hoek, al dan
niet gefinancierd met buitenlandse middelen, met man en macht tegen te
gaan?
3. Is het waar dat er ook in Nederland wijken zijn met een bovengemiddeld
risico op radicale beïnvloeding uit religieuze hoek? Zo ja, welke wijken
zijn dit en hoe treedt u hiertegen op? Zo nee, bent u bereid hier onderzoek
naar te doen?
4. Wat kunt u leren van de wijkgerichte aanpak in Frankrijk waardoor daar
152 cafés, 15 gebedshuizen, 12 centra voor cultuur of sport en vier scholen
zijn gesloten? Wat was hiervan de juridische basis en kunnen we in
Nederland ook vaker tot sluiting overgaan?
5. Hoeveel imams komen er jaarlijks vanuit het buitenland naar Nederland,
zowel voor langer verblijf als voor kortdurende optredens en uit welke
landen specifiek?
6. Wat vindt u van het Franse idee dat de islamitische gemeenschap een
certificaat moet gaan toekennen aan imams die zich gedragen ‘volgens de
wetten van het land’? Is dat ook mogelijk in Nederland? Kan een dergelijk
systeem al dan niet door de overheid worden gefaciliteerd?
7. Hoe staat het met de eerdere plannen voor een imamopleiding in Nederland
onder overheidstoezicht in plaats van de huidige situatie waarin een
organisatie als Milli Görüş een imamopleiding financiert
en daarnaast imams uit het buitenland worden ingevlogen?
8. Bent u bereid in overleg te treden met uw Franse collega’s, een analyse
uit te voeren naar de Franse aanpak en aan de Kamer voor te leggen welke
voorstellen ook voor de Nederlandse situatie gebruikt kunnen worden?
9. Bent u het met de stelling eens dat ook het toetsen van de inhoud van
onderwijsprogramma's in het informele onderwijs waardevol kan zijn om
anti-integratieve waarden te weren? Zo ja, wanneer kunt u de Kamer
informeren over de verkenning die het kabinet uitvoert naar onder andere
salafistische invloeden in het informeel onderwijs en mogelijk toezicht op
informeel onderwijs?
10. Kunt u onderzoeken welke maatregelen er in Frankrijk genomen worden om
te zorgen dat elke docent gewoon Frans spreekt in het klaslokaal? Op welke
wijze zouden wij dit vorm kunnen geven in Nederland zonder bijvoorbeeld het
tweetalig onderwijs te beperken? Is het vragen van ontheffing bij het
ministerie bijvoorbeeld een route die u kunt verkennen?
1) Algemeen Dagblad, 19 februari 2020