2020Z02271
(ingezonden 6 februari 2020)
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht 'Steeds vaker file voor Leidsche Rijntunnel'
1. Bent u bekend met het bericht van Leidsche Rijn Nieuws getiteld: Steeds
vaker file voor Leidsche Rijntunnel? 1)
2. Klopt het dat het aantal files in de Leidsche Rijntunnel in de relevante
periode is verdubbeld? Komt dat door het doseren van verkeer voor de
tunnel? Hoe zit het met recentere data en files?
3. Hoe vaak vindt het tunneldoseren plaats? Neemt het aantal toe? Hoeveel
uur is er gemiddeld dit jaar gedoseerd? Om welke redenen wordt er gekozen
voor doseren?
4. Is het aantal incidenten in de tunnel toegenomen? Is daar een verklaring
voor te geven? Wat is precies het probleem met de verkeersveiligheid?
5. Welke rol speelt de boog van de A2 uit de richting van Amsterdam naar de
A12 richting Arnhem in het veroorzaken van files? Welke rol speelt de
parallelstrook op de A12 bij de afrit Nieuwegein Papendorp?
6. Klopt het dat er momenteel op drie verschillende plaatsen op de A2 door
de tunnel files ontstaat? Zijn er andere oplossingen te bedenken,
bijvoorbeeld het verlagen van de snelheid om files te verminderen dan wel
te voorkomen?
7. Waarom heeft Rijkswaterstaat een aantal jaar geleden de keuze gemaakt om
een doorgetrokken streep te plaatsen, die het verkeer dwingt naar één
rijstrook over te gaan terwijl er drie rijstroken liggen? Is het nodig deze
doorgetrokken streep te laten liggen? Zo ja, om welke reden?
8. Kunt u een oordeel geven over de effectiviteit van het tunneldoseren in
de Leidsche Rijntunnel? Welk alternatief is denkbaar?
9. Kan een sprinklerinstallatie werkelijk een einde maken aan het
tunneldoseren? Wat zijn de kosten van een dergelijke installatie? Zijn daar
al acties voor genomen?
1) Leidsche-Rijn.Nieuws.nl, 26 april 2018, 'Steeds vaker file voor Leidsche
Rijntunnel'
(https://leidsche-rijn.nieuws.nl/2018/04/26/steeds-vaker-file-leidsche-rijntunnel/)