Antwoord op vragen van de leden Becker, Peters, Paternotte en Segers over het zo snel mogelijk invoeren van de inburgeringsplicht van Turkse asielstatushouders

Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van de leden Becker (VVD), Peters (CDA), Paternotte (D66) en Segers (ChristenUnie) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over "het zo snel mogelijk invoeren van de inburgeringsplicht van Turkse asielstatushouders".

de Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

  1. Koolmees

2020Z06229

(ingezonden 6 april 2020)

Vragen van de leden Becker (VVD), Peters (CDA), Paternotte (D66) en Segers (ChristenUnie) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het zo snel mogelijk invoeren van de inburgeringsplicht van Turkse asielstatushouders

1

Is het juist dat u in uw brief aangeeft dat het uitvoeringstechnisch en begrotingstechnisch mogelijk is om voor Turkse asielstatushouders niet te wachten tot de invoering van de nieuwe inburgeringswet maar al op korte termijn de inburgeringsplicht in te voeren?[1]

Antwoord

Ja, het is mogelijk om Turkse asielstatushouders die op of na 1 mei 2020 hun verblijfsstatus verkrijgen een inburgeringsplicht op te leggen.

2

Bent u bereid met ingang van 1 mei 2020 hier gevolg aan te geven, zodat ook deze nieuwkomers met de Nederlandse taal, de arbeidsmarkt en kennis van de Nederlandse samenleving aan de slag kunnen gaan?

Antwoord

Ja, ik zal hier per 1 mei 2020 gevolg aan geven.

3

Bent u bereid na 1 mei 2020 voor Turkse asielzoekers die voor die datum een verblijfsstatus hebben verkregen de optie om vrijwillig deel te nemen aan de inburgering open te houden?

Antwoord

Met de (her)invoering van de inburgeringsplicht met ingang van 1 mei 2020 zal de opt-in regeling vervallen. Het naast elkaar hanteren van twee systemen, te weten een vrijwillige opt-in regeling naast een wettelijke inburgeringsverplichting, is onwenselijk. Bovendien is het uitvoeringstechnisch ingewikkeld voor de betrokken uitvoeringsinstanties (COA, IND en DUO), omdat dit een extra en separaat (handmatig) proces is.
Het blijft voor Turkse asielstatushouders die hun verblijfsstatus voor 1 mei 2020 hebben verkregen wel mogelijk om vrijwillig in te burgeren (met een lening mits het inkomen niet te hoog is, maar zonder een kwijtscheldingsmogelijkheid) zoals geregeld in de Wet inburgering.

4

Kunt u uiteenzetten hoe momenteel in de coronacrisis in algemene zin met de inburgering wordt omgegaan?

Antwoord

Het is van groot belang dat inburgeringsplichtigen doorgaan met het leren van de Nederlandse taal en kennis opdoen over de Nederlandse samenleving. In plaats van klassikale lessen kunnen zij onder voorwaarden inburgeringsonderwijs via e-learning volgen. Sinds 13 maart zijn alle toetslocaties van DUO gesloten, in ieder geval tot en met 28 april. De reeds ingeplande examens (1000 examens per dag) zullen op een later tijdstip opnieuw moeten worden ingepland en afgenomen. Nu inburgeringsplichtigen geen examen kunnen afleggen en er vertraging te verwachten is bij het afleggen van examens, wordt de inburgeringstermijn van alle inburgeringsplichtigen verlengd met twee maanden. SZW en DUO werken samen om inburgeringsplichtigen zo goed als mogelijk te informeren. De dienstverlening van DUO, zoals het uitbetalen van inburgeringsfacturen en de telefonische helpdesk voor inburgeringsplichtigen en instellingen, gaat gewoon door.

5

Kunt u bevestigen dat eventuele maatregelen die in het licht van de coronacrisis getroffen worden rond de inburgering ook zullen gelden voor deze nieuwe groep?

Antwoord

Ja. De maatregelen die in het licht van de coronavirus en inburgering worden genomen, gelden voor Turkse asielstatushouders die per 1 mei 2020 inburgeringsplichtig worden.

[1] Kamerstuk 32824, nr. 291

Indiener(s)