Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Veldman over het bericht 'Maximumsnelheid ook voor hulpdiensten omlaag: ‘Dit kan mensenlevens kosten’'

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u, namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat,

de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Dijkstra (VVD) en Veldman (VVD) over het bericht 'Maximumsnelheid ook voor hulpdiensten omlaag: ‘Dit kan mensenlevens kosten’' (2020Z03937).

Hoogachtend,

de minister voor Medische Zorg

en Sport,

Bruno Bruins

Antwoorden op Kamervragen van de Kamerleden Dijkstra (VVD) en Veldman (VVD) over het bericht 'Maximumsnelheid ook voor hulpdiensten omlaag: ‘Dit kan mensenlevens kosten’'. (2020Z03937)


  1. Kent u het bericht 'Maximumsnelheid ook voor hulpdiensten omlaag: ’Dit kan mensenlevens kosten’'? 1)

Antwoord 1.

Ja.


  1. Klopt het dat de hulpdiensten ook met een lagere maximumsnelheid gaan rijden? Zo ja, waarom wordt de regeling Optische en geluidssignalen 2009 hierop niet aangepast? Zo nee, kunt u de zorgen bij de ambulancebranche wegnemen door hen hierover duidelijk te informeren?

Antwoord 2.

Hulpverleningsdiensten mogen volgens de regeling Optische en geluidssignalen (OGS) 2009 en volgens de huidige brancherichtlijnen maximaal 40 km/uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid rijden. Dat betekent dat deze hulpdiensten op wegen waar de snelheid wordt verlaagd tot 100 km/uur vanaf 16 maart tussen 06.00 en 19.00 uur maximaal 140 km/uur mogen rijden. Na 19.00 uur ’s avonds en ’s nachts verandert er dus niets ten opzichte van de huidige situatie.

De exacte effecten van de snelheidsverlaging tussen 06.00 en 19.00 uur op de aanrijtijden van de hulpdiensten zijn op dit moment niet bekend. Wel is de eerste inschatting van onder andere brandweer, politie, ambulancediensten en het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het Instituut voor Fysieke Veiligheid dat deze effecten gering tot nihil zullen zijn en vooralsnog geen extra maatregelen nodig zijn. De verwachte effecten zijn binnen het kenniscentrum besproken.

De achtergrond van de snelheidsnorm in de regeling OGS 2009 is de verkeersveiligheid. Het is belangrijk dat het snelheidsverschil tussen een voorrangsvoertuig en het overige verkeer niet te groot wordt. Gezien het feit dat de verwachte effecten gering tot nihil zullen zijn zie ik geen noodzaak om de regeling OGS 2009 aan te passen.


  1. Kunt u toelichten wat de consequenties zijn voor de aanrijtijden van hulpdiensten?

Antwoord 3.

Zie het antwoord op vraag 2.


  1. Bent u voornemens om de regeling Optische en geluidssignalen 2009 zodanig aan te passen dat de maximumsnelheid van diensten voor spoedeisende medische hulpverlening niet omlaag hoeft, uiteraard met inachtneming van de veiligheid van andere weggebruikers? Zo ja, kunt u dan ook toezeggen dat u met Ambulancezorg Nederland in gesprek gaat om te bezien hoe de brancherichtlijn kan worden aangepast zodat ook daar is geborgd dat de maximumsnelheid voor ambulances niet omlaag hoeft, uiteraard met inachtneming van de veiligheid van andere weggebruikers?

Antwoord 4.

Zie het antwoord op vraag 2. Uiteraard zal ik met het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen en de hulpdiensten, waaronder Ambulancezorg Nederland, in overleg blijven over de daadwerkelijke effecten van de snelheidsverlaging op de aanrijtijden. Ik volg het effect nauwgezet. Mochten hier knelpunten duidelijk worden, dan zal gezamenlijk worden bezien welke aanvullende maatregelen nodig en haalbaar zijn. Ik zal uw Kamer daar dan ook over informeren.


  1. Bent u bereid de Kamer voor de ingang van de snelheidsverlaging te informeren over deze uitkomsten?

Antwoord 5.

Zie het antwoord op vraag 4.

1) AD.nl, 26 februari 2020 'Maximumsnelheid ook voor hulpdiensten omlaag: ‘Dit kan mensenlevens

kosten’' (https://www.ad.nl/dordrecht/maximumsnelheid-ook-voor-hulpdiensten-omlaag-dit-kan-mensenlevenskosten~a46ded7d/)

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Jansen en Van Aalst (beiden PVV), ingezonden 28 februari 2020 (vraagnummer 2020Z03935).