Antwoord op vragen van de leden Dik-Faber en Schonis over het bericht ‘Kosten verlaging maximumsnelheid twee keer hoger dan verwacht’

 

Geachte voorzitter,

Op 5 maart ontving ik vragen van de leden Dik-Faber (ChristenUnie) en Schonis (D66) over het bericht ‘Kosten verlaging maximumsnelheid twee keer hoger dan verwacht’. Hierbij ontvangt u de beantwoording van deze vragen.

 

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht ‘Kosten verlaging maximumsnelheid twee keer hoger dan verwacht’? [1]

 

Antwoord 1

Ja.

 

Vraag 2

Klopt het dat Rijkswaterstaat extra borden langs de snelwegen gaat plaatsen met 130 km/uur, zoals in het fragment wordt aangegeven?

 

Antwoord 2

Ja. Om aan de weggebruiker duidelijker te maken welke maximumsnelheid ’s avonds en ’s nachts op een specifiek traject geldt worden ook borden “130” geplaatst. Die borden “130” konden niet direct in het lange weekend worden geplaatst en volgen daarom op een later moment.

 

Vraag 3

Was u op de hoogte van het voornemen van Rijkswaterstaat extra borden te plaatsen en de bijkomende kosten?

 

Antwoord 3

Ja. Het plaatsen van de “130” borden is onderdeel van de werkzaamheden die Rijkswaterstaat uitvoert om de snelheidsverlaging te realiseren. Rijkswaterstaat heeft aangegeven hiervoor een planning inclusief een kostenraming te maken na afronding van het plaatsen van de huidige borden.

 

Vraag 4

Op basis waarvan, gezien het bovenstaande, stelde u in de brief aan de Kamer van 10 december 2019 (Kamerstuk 31305, nr. 308) met daarin de appreciatie van de motie van de leden Dik-Faber en Schonis over bebording voor snellaadpalen (Kamerstuk 31305-304) dat “voor het plaatsen van extra borden geen tijd en geen geld” is? Staat u nog steeds achter deze uitspraak?

 

Antwoord 4

Vanwege de urgente aanpak van de stikstofproblematiek moest de realisatie van de snelheidsverlaging op zo kort mogelijke termijn. Voor deze specifieke tijdskritische werkzaamheden heb ik budget gealloceerd. De borden “130” konden niet meegenomen worden bij de werkzaamheden in het lange weekend. Daarvoor zal apart tijd en budget worden gealloceerd.

 

Vraag 5

Bent u alsnog bereid om bij de bebording van de nieuwe maximumsnelheid op snelwegen tegelijkertijd alle snellaadpunten voor elektrische auto’s van duidelijke borden te voorzien?

 

Antwoord 5

Zoals eerder toegezegd zal ik conform eerdere toezegging dat via werk-met-werk doen aangezien dit de meest kostenefficiënte optie is. Gezien de wens van uw Kamer zal ik ook bij het uitvoeren van deze extra werkzaamheden scherp bezien in hoeverre ik dit kan combineren met het ophangen van de snellaadpunten-borden.

 

Vraag 6

Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden, met het oog op de inwerkingtreding van de nieuwe maximumsnelheid op snelwegen, uiterlijk 10 maart 2020 voor 12.00 uur?

 

Antwoord 6

Ik heb de vragen van uw Kamer zo snel mogelijk afgedaan.

 

Hoogachtend,

 

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,



drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

 

[1] NOS Radio1 ochtendjournaal van 2 maart 2020; https://www.nporadio1.nl/nosradio-1-journaal/onderwerpen/530625-kosten-verlaging-maximumsnelheid-twee-keer-hoger-dan-verwacht