Antwoord op vragen van het lid Van Aalst over het nieuws dat het hervatten van het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven Zuid opnieuw is uitgesteld

Geachte voorzitter,

Op 22 januari jl. heeft Kamerlid van Aalst (PVV) vragen gesteld naar aanleiding van het nieuws dat het hervatten van het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven Zuid opnieuw is uitgesteld. Op 12 februari heb ik u geschreven dat ik de beantwoording van de vragen wilde aanhouden in verband met het op korte termijn door het bevoegd gezag te nemen besluit over het rangeren. Inmiddels is dit gebeurd. Op 13 februari jl. hebben de omgevingsdienst DCMR en de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VR-RR) aan ProRail gemeld dat het hervatten van het rangeren met gevaarlijke stoffen is toegestaan onder een aantal voorwaarden. Op dit moment zou dit op het deel van het emplacement kunnen dat door het tijdelijke blussysteem bestreken wordt. In de praktijk betekent dit dat vooralsnog alleen kortere treinen gerangeerd kunnen worden, terwijl er juist behoefte is om met langere treinen te rangeren. Daarom werkt ProRail op dit moment met het bevoegd gezag en in afstemming met de vervoerders hard aan de mogelijkheden om de reikwijdte van de blusvoorzieningen te vergroten. Op basis van de uitkomsten hiervan kan worden bepaald wanneer het emplacement weer daadwerkelijk in gebruik kan worden genomen. Ik heb hier nauw contact over met ProRail. Zodra er duidelijkheid is over de benodigde maatregelen en het tijdpad, zal ik uw Kamer hierover informeren.

 

In het vervolg van deze brief treft u de antwoorden op de door het Kamerlid van Aalst gestelde vragen.

 

Vraag 1

Bent u op de hoogte van het bericht dat de mogelijkheid tot rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven Zuid opnieuw wordt uitgesteld?[1]

 

 

 

Antwoord 1

Ja.

 

Vraag 2

Deelt u de mening dat onze ondernemers hier grote economische schade door oplopen?

 

Vraag 3

Deelt u de mening dat dit volstrekt onacceptabel is?

 

Antwoord 2 en 3

De ontstane situatie in de Waalhaven betreur ik en is ongewenst. Daarom moet en wordt alles in het werk gesteld om zo snel mogelijk het rangeren te kunnen hervatten. Het niet kunnen rangeren met gevaarlijke stoffen op het emplacement Waalhaven Zuid betekent dat het vervoer via andere emplacementen wordt afgewikkeld. De logistieke impact is dankzij de inspanningen van vervoerders en de bijsturing door de verkeersleiding van ProRail relatief beperkt gebleven. Tot op heden lukt het namelijk om veel van de lading toch op de plek van bestemming te krijgen. Niettemin maken de vervoerders door de omleidingen extra kosten. Om de vervoerders hiervoor te compenseren heeft ProRail een compensatieregeling opgesteld waarop de vervoerders reeds een beroep kunnen doen.

 

Vraag 4

Kunt u uitleggen waarom ProRail er niet in is geslaagd om met het blussysteem het gehele rangeerterrein te bestrijken?

 

Antwoord 4

ProRail heeft naar aanleiding van problemen met de oorspronkelijke blusinstallatie een tijdelijke bovengrondse blusvoorziening aangelegd. Door de combinatie van de plaats(en) waar blusvoertuigen kunnen worden opgesteld, de vorm van het emplacement en de berekende reductie van de worplengte voor blushoeken en toepassing van schuim, wordt echter niet het hele emplacement bestreken. Zoals in de inleiding is aangegeven onderzoekt ProRail nu een aantal mogelijkheden om het bereik te vergroten. Dit vraagt waarschijnlijk nieuwe aanpassingen in de infrastructuur en mogelijk ook nieuwe testen. In de komende weken zal duidelijk worden welke mogelijkheden haalbaar zijn en op welke termijn ze te implementeren zijn. Dit gebeurt in afstemming met bevoegd gezag en vervoerders. Het is de blijvende inzet om zo snel mogelijk het rangeren met gevaarlijke stoffen te hervatten.

 

Vraag 5

Kunt u verklaren waarom ProRail en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en DCMR Milieudienst Rijnmond niet veel eerder tot heldere afspraken en dito planningen zijn gekomen om de definitieve oplossing blusvoorzieningen Waalhaven Zuid te realiseren en in gebruik te nemen?

 

Vraag 6

Deelt u de mening dat dit zo snel mogelijk moet worden gerealiseerd?

 

Vraag 7

Kunt u vertellen wanneer dit is gerealiseerd?

Antwoord 5, 6 en 7

Naast het werken aan de tijdelijke blusvoorziening is ProRail ook bezig met de voorbereidingen voor de definitieve blusvoorziening. Ik ben het met u eens dat de definitieve blusvoorzieningen zo snel mogelijk gerealiseerd moeten worden. De aanleg hiervan is afhankelijk van de afspraken die momenteel met het bevoegd gezag worden gemaakt. Hierover is al geruime tijd – mede in het kader van het landelijk emplacementenproject - intensief contact tussen vertegenwoordigers van o.a. de gemeente Rotterdam, ProRail en IenW. Naar verwachting komen we binnen enkele weken tot duidelijke afspraken over de definitieve voorzieningen die gerealiseerd zullen worden. Zodra deze duidelijkheid er is, zal de realisatie daarvan naar verwachting circa drie jaar duren. In de tussenliggende periode zal de tijdelijke blusvoorziening van kracht moeten zijn.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

 

 

 

 

drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

 

[1] Transport Online, 16 januari 2020 'Rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven Zuid opnieuw

uitgesteld' (https://www.transport-online.nl/site/111016/rangeren-met-gevaarlijke-stoffen-op-waalhaven-zuidopnieuw-uitgesteld/).