Hierbij ontvangt u de antwoorden op de schriftelijke vragen die zijn gesteld door
het lid Beckerman (SP) over huisjesmelkers aan de Pieter Calandlaan in Amsterdam, Nieuw-West, ingezonden op 15 januari 2020 met kenmerk
2020Z00409.
De minister voor Milieu en Wonen,
S. van Veldhoven – Van der Meer
2020Z00409
Vragen van het lid Beckerman (SP) aan de minister van Milieu en Wonen
over huisjesmelkers aan de Pieter Calandlaan in Amsterdam, Nieuw-West.
(ingezonden 15 januari 2020)
1.
Kent u de situatie aan de Pieter Calandlaan in Amsterdam Nieuw-West, waar kamers worden verhuurd van acht vierkante meter voor 700 euro per maand? [1] Zo ja, wat is hierop uw reactie?
Antwoord op vraag 1
Ik kende de situatie aan de Pieter Calandlaan in Amsterdam Nieuw-West niet
en heb daarom naslag laten doen.
2.
Vindt u 700 euro voor 8m2 een redelijke prijs? Zo nee, kunt u verklaren op
basis van welke criteria deze verhuurder tot dit bedrag is gekomen?
Antwoord op vraag 2
De betreffende advertentie op Pararius is inmiddels verwijderd, op basis
van een advertentie op de website huurwoningen.nl [2] lijkt het te gaan om een
onzelfstandige woonruimte, een kamer. De waardering van kamers gebeurt op
basis van het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte.
Naast de oppervlakte van de verhuurde kamer zijn daarin diverse andere
elementen van belang. Het gaat onder meer om oppervlakte van
gemeenschappelijke ruimten, verwarmingsmogelijkheden, kookgelegenheid, en
sanitaire voorzieningen.
Ik kan niet beoordelen of in deze specifieke situatie de huurprijs in verhouding staat tot de waardering op basis van het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte. Dat neemt niet weg dat ik erop reken dat verhuurders fatsoenlijk omgaan met hun huurders en een redelijke huurprijs vragen, waarbij zij rekening houden met de geboden kwaliteit van hun woning of kamer. Als op basis van het woningwaarderingsstelsel een huurprijs gevraagd mag worden, betekent dit niet dat de verhuurder deze maximale huurprijs hoeft te vragen. Daarbij verwacht ik van verhuurders dat ze niet maximaal willen profiteren van de grote schaarste in steden met een gespannen woningmarkt.
3.
Is het volgens het woningwaarderingsstelsel ook mogelijk om tot dit bedrag
te komen? Kunt u dit toelichten?
Antwoord op vraag 3
Ja dit is in theorie mogelijk. Een kale huurprijs van € 700 voor een kamer
is mogelijk indien de waardering van deze kamer en de bijbehorende
gemeenschappelijke voorzieningen op basis van het woningwaarderingsstelsel
voor onzelfstandige woonruimte leidt tot een waardering met minimaal 472
punten.
De betreffende advertentie op Pararius is inmiddels verwijderd, op basis
van de eerdergenoemde advertentie op de website huurwoningen.nl lijkt de
gevraagde huurprijs van € 700 inclusief gas, water en licht. Stel dat het
voorschot servicekosten (gas, water en licht) € 100 per maand bedraagt, dan
is de kale huurprijs € 600. Een dergelijke huurprijs is mogelijk indien de
waardering op basis van het woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige
woonruimte minimaal 380 punten bedraagt. Bij een kamer van 8 m2 komt een
dergelijk puntenaantal niet vaak voor. Om dit te toetsen kan elke huurder
zich tot de Huurcommissie wenden. De Huurcommissie zal in dat geval het
puntenaantal vaststellen en bepalen of de huurprijs gehandhaafd blijft of
verlaagd wordt. In het geval van een tijdelijk contract kan de huurder ook
nog na afloop van dit contract zich nog wenden tot de Huurcommissie om met
terugwerkende kracht huurverlaging te krijgen.
4.
Is het juridisch mogelijk om huurcontracten van 0,5 jaar aan te bieden
zoals deze verhuurder doet? Zo ja, bent u bereid te onderzoeken hoe dit in
de toekomst onmogelijk kan worden gemaakt?
Antwoord op vraag 4
Ja, het is juridisch toegestaan om een huurcontract van zes maanden aan te
bieden. Met de Wet doorstroming huurmarkt 2015 zijn tijdelijke
huurcontracten van maximaal twee jaar voor zelfstandige woningen
(eengezinswoningen, appartementen) en maximaal vijf jaar voor
onzelfstandige woningen (kamers) mogelijk gemaakt, die van rechtswege
eindigen na de overeengekomen huurperiode mits de verhuurder de huurder
tijdig schriftelijk informeert over het einde van de huur. Deze vorm van
kortdurende huur en de daarmee gepaard gaande snelle doorstroming kan voor
huurders die snel op zoek zijn naar een (tijdelijke) woning een goede
oplossing bieden, bijvoorbeeld na een echtscheiding. Ik ben voornemens om
de Wet doorstroming huurmarkt 2015 op korte termijn te evalueren, namelijk
voor 1 juli 2021. Ik wil deze evaluatie gebruiken om verder inzicht te
krijgen of de wet de beoogde doelstellingen behaald en of er geen
oneigenlijk gebruik optreedt.
5.
Welke extra instrumenten komen beschikbaar om huisjesmelkers te beboeten na
uitvoering van de motie Asscher / Heerma [3] over bestuurlijke boetes
voor verhuurders in de gereguleerde woningvoorraad die doelbewust te hoge
huren vragen?
Antwoord op vraag 5
In het kader van de aanpak Goed verhuurderschap werk ik samen met betrokken
partijen aan een breed palet aan activiteiten om malafide verhuurders aan
te pakken. De motie Asscher/Heerma over bestuurlijke boetes voor te hoge
huren betrek ik bij de uitwerking van aanvullende maatregelen om het
gemeentelijk instrumentarium in de strijd tegen malafide verhuurders te
versterken. Om op al deze onderwerpen de juiste voorstellen te kunnen
ontwikkelen en daarbij uw Kamer goed inzicht te kunnen geven in de
mogelijke effecten ervan vind ik het van groot belang om aan elkaar
verwante onderwerpen in samenhang verder uit te werken.
[2] https://www.huurwoningen.nl/huren/amsterdam/1079463/pieter-calandlaan/ (Bezocht op 17 januari 2020)
[3] Kamerstuk 35300, nr. 22