Hiermee bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) over het bericht 'Fire at Norway Airport destroys hunderds of cars grounds planes' (ingezonden op 13 januari 2020). De vragen waren gesteld aan de Minister voor Milieu en Wonen, maar zijn overgedragen aan mij omdat ze primair betrekking hebben op de bouwregelgeving.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
drs. R.W. Knops
2020Z00238
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister voor Milieu en
Wonen over het bericht ‘Fire at Norway Airport destroys hunderds of cars
grounds planes’ (ingezonden 13 januari 2020)
1. Bent u op de hoogte van deze grote brand in een Noorse parkeergarage? Zou zoiets in Nederland kunnen plaatsvinden? Zo nee, waarom niet? 1)
Antwoord op vraag 1
Ja, ik ben op de hoogte van dit bericht. In het betreffende bericht is sprake dat de brand is begonnen in een elektrische auto. Uit nadere berichtgeving van de Noorse televisie volgt echter dat de brand mogelijk is begonnen in een oude dieselauto [1]. Ik heb navraag laten doen bij de Noorse overheid en die heeft laten weten dat zij nog een onderzoek laat uitvoeren naar deze brand. Als dit onderzoek is afgerond, zal ik de mogelijke consequenties voor Nederland nagaan.
2. Welke eisen voor brandveiligheid van gebouwen/parkeergarages worden er
gesteld in Nederland en wijken deze eisen af van de eisen die hiervoor
gelden in Noorwegen?
Antwoord op vraag 2
Het Bouwbesluit 2012 geeft eisen voor de brandveiligheid van gebouwen waaronder parkeergarages. Het is niet mij niet bekend of deze eisen afwijken van de eisen die in Noorwegen gelden. Ik wacht het in het voorgaande antwoord genoemde Noorse onderzoek af.
3. Nu het aantal elektrische auto’s ook in Nederland rap groeit, in
hoeverre zijn gevaarlijke situatie met zelfontbrandende accu’s van
elektrische auto’s, andere voertuigen (inclusief e-fiets) te verwachten?
Antwoord op vraag 3
De energietransitie brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee, maar ook nieuwe en andere veiligheidsvraagstukken. In dit verband verwijs ik naar de brief van 28 januari jongstleden waarbij de minister voor Milieu en Wonen uw Kamer heeft geïnformeerd [2] over de strategische aanpak van batterijen, waaronder ook de accu’s van elektrische voertuigen. Hierin is gemeld dat verantwoord gebruik van batterijen onder meer aandacht voor veilig gebruik inclusief de beheersbaarheid van mogelijke incidenten betekend. In dit licht past ook de lopende actualisatie van een eerder onderzoek van TNO uit 2014[3] naar de veiligheid (waaronder brandveiligheid) van elektrische voertuigen. De resultaten hiervan zullen in de loop van 2020 beschikbaar komen.
4. Is er een reden om met de elektrificatie van het wagenpark nieuwe eisen
te gaan stellen, of eisen te actualiseren, voor de brandveiligheid van
gebouwen waarin dergelijke voertuigen geparkeerd worden?
Antwoord op vraag 4
Het Nederlandse Normalisatie Instituut werkt op mijn verzoek aan een nieuwe
NEN-norm voor de integrale brandveiligheid van parkeergarages. Ik heb
gevraagd om daarbij ook auto’s op alternatieve brandstoffen te beschouwen.
In het kader hiervan onderzoekt TNO momenteel hoe in de bouwregelgeving van
andere landen rekening wordt gehouden met elektrische voertuigen in
parkeergarages. De nieuwe NEN-norm zal onderdeel worden van de landelijke
bouwregelgeving.
5. Welke incidenten met elektrische auto’s die ontvlambaar bleken zijn u
bekend? Wordt dat ergens bijgehouden?
Antwoord op vraag 5
Ik beschik niet over informatie van individuele incidenten met elektrische
auto’s die ontvlambaar bleken. Voor zover mij bekend worden gegevens over
branden met elektrische auto’s niet centraal bijgehouden.
6. Is bij hulpdiensten voldoende informatie voorhanden hoe om te gaan met
incidenten, reddingsoperaties en branden waarbij elektrische voertuigen
betrokken zijn?
7. In hoeverre maakt het verschil bij het redden van mensen die na een
ongeval bekneld zitten in een elektrische auto? Zijn bestuurders en
passagiers zich hiervan voldoende bewust?
Antwoord op vraag 6 en 7
Elektrische auto’s zijn anders opgebouwd dan auto’s die rijden op fossiele
brandstoffen. Dit betekent dat ook de risico’s anders zijn. Zo kan een
voertuig onder spanning staan, de batterij kan beschadigd zijn en is de
vuurlast anders. Uit informatie van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV)
blijkt dat branden bij elektrische voertuigen vooral anders zijn qua duur,
intensiteit en bestrijdbaarheid. Dit heeft gevolgen voor de
brandbestrijding. Ook is de redding van beknelde slachtoffers anders
wanneer een lithium-ion batterij onderdeel uitmaakt van de brand. De
veiligheidsregio’s zijn over het algemeen bekend met de grootste risico’s
bij de bestrijding van ongelukken met elektrische voertuigen. Landelijk
wordt hierover informatie ontwikkeld, onder meer door het Instituut Fysieke
Veiligheid dat hulpdiensten helpt bij incidenten met elektrische
voertuigen. Hierbij wordt ook nadrukkelijk de samenwerking met de
autobranche gezocht. Mij is niet bekend of bestuurders en passagiers zich
voldoende bewust zijn van de andere veiligheidsrisico’s van elektrische
auto’s.