Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de Kamervragen van de leden Bergkamp en Schonis (beiden D66) over de inzet van crashtestdummy’s (ingezonden 11 december 2019).
Vraag 1
Is het bij u bekend dat hoogtechnologische crashtestdummy’s niet alleen
zijn afgesteld op lengte en gewicht, maar ook op kracht, stijfheid en
flexibiliteit en dat deze informatie voor verschillende delen van het
lichaam, zoals de ruggengraat en de nek, in de dummy’s zijn verwerkt?[1] [2]
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u er mee bekend dat de bovengenoemde factoren verschillen tussen
mannen en vrouwen?
Antwoord 2
Hier ben ik mee bekend. Er zijn echter ook binnen de populatie van mannen
en vrouwen zelf grote verschillen door onder meer gewicht, lengte, type
bouw, leeftijd en medische historie. Al deze factoren hebben invloed op de
persoonlijke gevolgen bij een aanrijding.
Vraag 3
Klopt het dat binnen de huidige Europese regelgeving een auto moet worden
getest op dummy’s die representatief zijn voor een gemiddelde man op de
bestuurdersstoel en dummy’s met een afmeting van het vijfde percentiel
volwassene op de bijrijdersstoel? [3]
Antwoord 3
Binnen de huidige Europese regelgeving worden voor de typegoedkeuring die
noodzakelijk is voor de toelating van de massaproductie van voertuigen [4] verschillende testen
gedaan voor frontale en zijdelingse botsingen. Daarbij wordt gebruik
gemaakt van de ‘gemiddelde’ dummy’s (50%-ile) op de bestuurdersstoel en de
bijrijdersstoel. Deze testen zorgen al voor een zeer goede en hoge
basisveiligheid voor de Europese bevolking (zowel mannen als vrouwen),
doordat de dummy’s zijn afgesteld op verschillende eigenschappen met
betrekking tot lengte, gewicht, kracht, stijfheid en flexibiliteit.
Euro NCAP, ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat, voert daarnaast nog additionele testen uit met hogere eisen
voor frontale en zijdelingse botsingen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van
dummy’s van verschillende afmetingen en eigenschappen (representatief voor
‘gemiddelde’ volwassenen, 50%-ile & kleine volwassenen, 5%-ile), op
zowel de bestuurders- als de bijrijdersstoel. Tevens wordt de veiligheid
achterin geëvalueerd door te testen met kleine volwassene- (5%-ile) en
kinderdummy’s (6 jaar oud en 10 jaar oud).
Vanaf 2022 wordt voor de typegoedkeuring en de toelating van voertuigen het aantal testen uitgebreid en wordt een dummy geïntroduceerd die een goede representatie is van kleine volwassenen (5%-ile). [5]
Verder wordt er zowel in de United Nations Economic Commission for Europe
(UNECE) als door Euro NCAP onderzocht of het testpalet verder kan worden
uitgebreid met als doel de veiligheid robuuster te krijgen en voor een
grotere diversiteit aan inzittenden de veiligheid verder te verhogen. Dit
zal enerzijds resulteren in strengere eisen, eventueel met nieuwe testen
en/of dummy’s, voor type goedkeuring of uitbreiding van de Euro NCAP test
suite. Hierbij kan gedacht worden aan het combineren van crashtesten met
simulaties van crashtesten waarbij er ook de mogelijkheid bestaat de dummy
te vervangen door een mensmodel in een simulatie. Hierin blijf ik Euro NCAP
ondersteunen.
Vraag 4
Vindt u het gepast om te stellen dat deze huidige Europese
veiligheidsregelgeving representatief is voor vrouwen? [6]
Antwoord 4
Ja, zie het antwoord op vraag 3. De testen bij de toelating van voertuigen
zorgen reeds voor een hoge basisveiligheid. Deze eisen worden in 2022
verder aangescherpt. De aanvullende testen van Euro NCAP zorgen voor
transparantie over de veiligheid van voertuigen in het algemeen op
specifieke onderdelen.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het wenselijk zou zijn om een dummy, met de relevante
eigenschappen van een gemiddelde vrouw, te testen op de bestuurdersstoel?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 3 en 4.
Vraag 6
Bent u bereid om op Europees niveau zich in te zetten voor het gebruik van
vrouwelijke testdummy’s?
Antwoord 6
Nederland zet zich binnen de Europese Unie en Euro NCAP al actief in voor
een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau, ook door het gebruik van zo
representatief en divers mogelijke crashtestdummy’s. Zoals gemeld worden de
veiligheidseisen per 2022 verder aangescherpt en wordt ook gewerkt aan
mensmodellen voor simulaties. Hierdoor wordt het mogelijk specifieker te
testen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
[1] AD.nl, 28 oktober 2019 'Vrouwen hebben 73 procent meer kans om te overlijden bij een ongeluk. Dit is (waarschijnlijk) waarom' ( https://www.ad.nl/auto/vrouwen-hebben-73-procent-meer-kans-om-te-overlijden-bij-een-ongeluk-ditis-waarschijnlijk-waarom~a217e749/ )
[2] Astrid Linder, Wanna Svedberg, juni 2019 'Review of average sized male and female occupant models in European regulatory safety assessment tests and European laws: Gaps and bridging suggestions' ( https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457519303483 )
[3] United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) - ECE Regulation 94 en ECE Regulation 137 (http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2009/wp29grsp/ELSAsg-1-04e.pdf en https://www-esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/25/25ESV-000242.pdf )
[4] UNECE R94 & R95
[5] UNECE R137 & R135
[6] Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018-2019, nr. 2783