Antwoord op vragen van het lid Kwint over de overstap van de voormalige voorzitter van het Commissariaat van de Media als lobbyist naar Netflix

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het lid Kwint (SP) van uw Kamer over de overstap van de voormalige voorzitter van het Commissariaat van de Media als lobbyist naar Netflix.

De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met kenmerk 2019Z24531.

De minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,

Arie Slob

2019Z24531

Antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Kwint (SP) van de Tweede Kamer der Staten-Generaal over de overstap van de voormalige voorzitter van het Commissariaat van de Media als lobbyist naar Netflix (ingezonden d.d. 09 december 2019).

1

Bent u op de hoogte van de overstap van de voormalige voorzitter van het Commissariaat van de Media als lobbyist naar Netflix? 1)

Antwoord 1.

Ja.

2

Worden hier de regels nageleefd uit de Gedragscode Integriteit van het Commissariaat voor de Media en de rechtspositieregels voor rijksambtenaren? Zo nee, wat zijn hier de consequenties van? 2)

3

Deelt u de mening dat hier de schijn van belangenverstrengeling niet tegengegaan wordt ? Zo nee, waarom niet?

4

Deelt u de mening dat het onwenselijk is wanneer een voormalig mediatoezichthouder direct overstapt naar een groot mediabedrijf? Zeker wanneer ze in haar nieuwe functie de lobby rondom de implementatie van de audiovisuele richtlijn zal gaan doen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u ondernemen om dit te voorkomen?

Antwoorden 2 tot en met 4.

In de functie die betrokkene gaat bekleden is zij verantwoordelijk voor de aansturing van een team dat zich in Europa, Midden-Oosten en Afrika bezighoudt met beleid en wetgeving op het gebied van auteursrecht, vrije meningsuiting en media.

De rechtspositieregels van het ARAR voor rijksambtenaren zijn niet van toepassing op de leden van het Commissariaat. De Gedragscode Integriteit van het Commissariaat voor de Media bevat echter vergelijkbare regels voor de situatie dat iemand die nog werkzaam is voor het Commissariaat een betrekking aanvaardt bij een markpartij. Dan geldt een zogenaamde afkoelingsperiode waarin maatregelen getroffen worden om te zorgen dat er geen belangenverstrengeling optreedt. Deze situatie is hier niet aan de orde. Betrokkene is immers vanwege het aflopen van haar tweede benoemingstermijn al per 1 juli 2019 bij het Commissariaat vertrokken. Betrokkene start haar werkzaamheden voor Netflix halverwege januari 2020. Er zit dus ruim een half jaar tussen het einde van haar voorzitterschap bij het Commissariaat en indiensttreding bij Netflix. Daarmee is er feitelijk sprake van een afkoelingstermijn en zeker niet van direct overstappen naar een groot mediabedrijf. Verder geldt voor betrokkene een geheimhoudingsplicht die ook voortduurt nadat men het CvdM heeft verlaten. Kortom: de desbetreffende overstap is niet in strijd met de nu geldende gedragsregels. Dit laat onverlet dat ik voornemens ben om te zorgen voor een meer passende afkoelingsperiode. Ik zal dit meenemen bij de wijzigingsvoorstellen die ik verwacht uit het nog lopende onderzoek naar de governance van het Commissariaat.

1) Financieel Dagblad, 5 december 2019

https://fd.nl/ondernemen/1327178/mediatoezichthouder-stapt-over-naar-netflix

2) Aanhangsel van de Handelingen II, 2018-2019, nr. 3886

Indiener(s)