2019Z26176
(ingezonden 23 december 2019)
Vragen van de leden Omtzigt en Lodders aan de minister van Financiën en de
minister van Binnenlandse Zaken over het verplichte gebruik van eHerkenning
bij de belastingdienst
1. Herinnert u zich dat de minister van Binnenlandse Zaken, mede namens de
staatssecretaris van Financiën, antwoordde dat artikel 2:15, eerste lid,
van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) de wettelijke basis is voor het
verplichtstellen van het gebruik van eHerkenning voor het doen van aangifte
loonbelasting? 1)
2. Klopt het dat artikel 2:15 van de Awb luidt
“Een bericht kan elektronisch naar een bestuursorgaan worden verzonden
voor zover het bestuursorgaan kenbaar heeft gemaakt dat deze weg is
geopend. Het bestuursorgaan kan nadere eisen stellen aan het gebruik
van de elektronische weg.”
En klopt het dat er dus zeer expliciet een kan-bepaling is en dat het dus
ook mogelijk is om schriftelijk te communiceren met het bestuursorgaan? Is
het mogelijk om de belastingaangiftes loonheffingen en
vennootschapsbelasting (VPB) schriftelijk te doen?
3. Kunt u aangeven welke nadere eisen de Belastingdienst gesteld heeft voor
het doen van aangifte en wanneer zij die eisen gesteld heeft?
4. Kunt u het beleidsbesluit of een andere regeling van de Belastingdienst
(ex artikel 2:15 AWB) publiceren waarin zij de nadere eisen stelt en aan
wie zij die stelt?
5. Is dit beleidsbesluit, of voor zover van toepassing de andere regeling,
op tijd gepubliceerd zodat iedereen er kennis van kon nemen en tijdig
eHerkenning kon aanschaffen?
6. Bent u ervan op de hoogte dat op 22 december 2019 gewoon de ministeriele
regeling ‘Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst’ geldig
is?
7. Bent u ervan op de hoogte dat in de bijlage van de regeling elektronisch
berichtenverkeer belastingdienst helder staat dat voor zowel de ‘aangifte
VPB’ als de ‘aangifte loonbelasting, met uitzondering van de aangifte voor
de pseudo-eindheffing, bedoeld in artikel 32bb van de Wet op de
loonbelasting 1964’ dat
- aangifte uitsluitend digitaal plaatsvindt
- aangifte plaatsvindt via of SBR/Digipoort of MijnBelastingdienst
Ondernemers
- het authenticatiemiddel ofwel een PKI Overheid services certificaat is
ofwel een door de Belastingdienst verstrekte gebruikersnaam en wachtwoord?
8. Kunt u heel precies aangeven welke wettelijke grondslag er dus is voor
de verplichtstelling van het gebruik van eHerkenning niveau 3 per 1 januari
2020, voor wie die verplichtstelling geldt en of die tijdig en officieel
gecommuniceerd is aan alle belanghebbenden? Kunt u deze vraag heel precies
beantwoorden?
9. Indien die verplichtstelling bestaat, voor welke bedrijven is die dan
van toepassing en wanneer zijn alle bedrijven op wie die verplichtstelling
van toepassing is, geïnformeerd?
10. Is er enig ander EU-land waarin bedrijven (of burgers) een privaat
authenticatiemiddel, waarvoor zij moeten betalen, moeten gebruiken voor het
doen van belastingaangifte? Zo ja, welk(e) land(en)?
11. Is er enig ander EU land dat gekozen heeft voor een exclusief privaat
stelsel voor identificatie van bedrijven bij de overheid? Zo ja, welk(e)
landen(en)?
12. Wie is er verantwoordelijk indien het private authenticatiemiddel op
enig moment niet functioneert en bedrijven geen aangiftes kunnen doen?
13. Kunt u aangeven hoe de Belastingdienst de aanbevelingen van de
Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar aanleiding van het diginotar
incident heeft uitgevoerd en dan met name het jaarlijkse ‘in control
statement voor digitale veiligheid’ en de naleving van open standaarden
NEN-ISO/IEC 27001 en 27002?
14. Kunt u het externe onderzoek dat u naar eHerkenning hebt laten
uitvoeren door Blauw en de onderzoeksopdracht voor het onderzoek dat u naar
eHerkenning laat uitvoeren door Blauw, aan de Kamer doen toekomen? 2)
15. Betekent de verplichte invoering van de eHerkenning nu dat het ene
onderdeel van de overheid (zeg een ministerie, een gemeente) slechts met
een ander deel van de overheid (zeg de Belastingdienst) kan communiceren
met een privaat identificatiemiddel?
16. Moet de Belastingdienst als werkgever eHerkenning aanschaffen bij een
private partij om aangifte te kunnen doen bij de Belastingdienst voor
loonbelasting en VPB?
17. Indien u dit allemaal kunt invoeren, wat is dan nog de toegevoegde
waarde van de Wet digitale overheid en de parlementaire behandeling
daarvan?
18. Heeft u een impact assessment (voor de overheid en voor bedrijven) van
het gebruik van eHerkenning bij de Belastingdienst? Zo ja, kunt u dat
delen? Zo nee, waarom is er geen impact assessment voor een operatie die
het bedrijfsleven tientallen miljoenen zal kosten?
19. Kunt u deze vragen een voor een en voor 10 januari 2020 beantwoorden?
1) Zie het antwoord op Kamervragen AH 1120, ontvangen op 17 december 2019
2) Bijlagen bij Kamerstuk 31066, nr. 566