2019Z26167
(ingezonden 23 december 2019)
Vragen van het lid Hijink (SP) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport over problemen bij de verstrekking van hulpmiddelen
1
Hoe oordeelt u over de situatie van een vrouw uit Emmeloord die vier
maanden haar huis niet uit kon omdat haar aangepaste rolstoel niet kon
worden geleverd? 1)
2
Vindt u het acceptabel dat mensen de dupe zijn vanwege de situatie dat
meerdere leveranciers niet meer willen leveren aan het Hulpmiddelencentrum
vanwege achterstallige betalingen? Kunt u uw antwoord toelichten?
3
Hoe lang zijn de financiële problemen al gaande bij het Hulpmiddelencentrum
en hoe lang bent u hiervan al op de hoogte? Kunt u uw antwoord toelichten?
4
Is u bekend hoeveel leveranciers niet meer willen leveren en welke
leveranciers nog wel willen leveren aan het Hulpmiddelencentrum? Zo ja,
kunt u uw antwoord toelichten? Zo neen, bent u bereid dit uit te zoeken en
de Kamer hierover te informeren?
5
Is u bekend in hoeveel gemeenten dezelfde situatie speelt? Zo ja, kunt u uw
antwoord toelichten? Zo neen, bent u bereid dit uit te zoeken en de Kamer
hierover te informeren?
6
Is u bekend of er ook andere organisaties zijn die hulpmiddelen leveren aan
mensen, die ook in financiële problemen verkeren? Zo ja, kunt u uw antwoord
toelichten? Zo neen, bent u bereid dit uit te zoeken en de Kamer hierover
te informeren?
7
Wat vindt u van de reactie van de directeur van het Hulpmiddelencentrum dat
de financiële problemen veroorzaakt worden doordat gemeenten openstaande
rekeningen voor geleverde diensten te laat betalen? Is dit een signaal dat
u vaker ontvangt?
8
Op welke wijze gaat u deze problemen oplossen in uw gezamenlijke
verbeteraanpak om de verstrekking van hulpmiddelen te verbeteren? Kunt u uw
antwoord toelichten?
9
Kunt u aangeven hoe cliënten die nu problemen ervaren in de tussentijd wel
adequaat geholpen worden? Kunt u uw antwoord toelichten?
1. Omroep Flevoland, 16 december 2019, 'Problemen bij Hulpmiddelencentrum:
vrouw kan 4 maanden huis niet uit',
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/176720/clienten-dupe-van-problemen-bij-hulpmiddelencentrum