2019Z24807
(ingezonden 11 december 2019)
Vragen van de leden Bergkamp en Schonis (beiden D66) aan de minister van
Infrastructuur en Waterstaat over de inzet van crashtestdummy’s
1. Is het bij u bekend dat hoogtechnologische crashtestdummy’s niet alleen
zijn afgesteld op lengte en gewicht, maar ook op kracht, stijfheid en
flexibiliteit en dat deze informatie voor verschillende delen van het
lichaam, zoals de ruggengraat en de nek, in de dummy’s zijn verwerkt? 1) 2)
2. Bent u er mee bekend dat de bovengenoemde factoren verschillen tussen
mannen en vrouwen?
3. Klopt het dat binnen de huidige Europese regelgeving een auto moet
worden getest op dummy’s die representatief zijn voor een gemiddelde man op
de bestuurdersstoel en dummy’s met een afmeting van het vijfde percentiel
volwassene op de bijrijdersstoel? 3)
4. Vindt u het gepast om te stellen dat deze huidige Europese
veiligheidsregelgeving representatief is voor vrouwen? 4)
5. Deelt u de mening dat het wenselijk zou zijn om een dummy, met de
relevante eigenschappen van een gemiddelde vrouw, te testen op de
bestuurdersstoel?
6. Bent u bereid om op Europees niveau zich in te zetten voor het gebruik
van vrouwelijke testdummy’s?
1) AD.nl, 28 oktober 2019 'Vrouwen hebben 73 procent meer kans om te
overlijden bij een ongeluk. Dit is (waarschijnlijk) waarom'
(https://www.ad.nl/auto/vrouwen-hebben-73-procent-meer-kans-om-te-overlijden-bij-een-ongeluk-dit-is-waarschijnlijk-waarom~a217e749/)
2) Astrid Linder, Wanna Svedberg, juni 2019 'Review of average sized male
and female occupant models in European regulatory safety assessment tests
and European laws: Gaps and bridging suggestions'
(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457519303483)
3) United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) - ECE Regulation
94 en ECE Regulation 137
(http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2009/wp29grsp/ELSAsg-1-04e.pdf
en https://www-esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/25/25ESV-000242.pdf)
4) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018-2019, nr. 2783