2019Z24801
(ingezonden 11 december 2019)
Vragen van de leden Amhaouch en Palland (beiden CDA) aan de minister en de
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht 'VDL
Groep verliest busorder aan Chinees bedrijf'
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht 'VDL Groep verliest busorder aan Chinees
bedrijf'? 1)
Vraag 2
Wat is BYD Auto voor bedrijf? Welke reputatie heeft het? Wie zijn de
aandeelhouders? Heeft BYD Auto banden met de Chinese overheid?
Vraag 3
Wat vindt u van het mislopen van deze order door de VDL Groep? Welke
gevolgen heeft dit voor de werkgelegenheid in Nederland in het algemeen en
specifieke provincies in het bijzonder?
Vraag 4
Waar gaat BYD Auto de bussen produceren? Wie zijn de toeleveranciers voor
de diverse onderdelen en waar zijn deze gevestigd? Liggen hier nog kansen
voor Nederlandse bedrijven?
Vraag 5
Hoe duidt u het aanbestedingstraject dat is doorlopen? Was er naar uw
mening sprake van een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie?
Vraag 6
Had deze aanbesteding in uw ogen anders kunnen uitpakken indien de
concessieverlener in het Programma van Eisen aanvullende voorwaarden had
opgenomen ten aanzien van de door de concessiehouder te doorlopen
aanbesteding van het busmateriaal, bijvoorbeeld voor wat betreft de
herkomst van de bussen? Waarom is dat nagelaten?
Vraag 7
Welke gunningcriteria heeft de concessiehouder gesteld in de door hem
gevoerde aanbesteding terzake het busmateriaal? Op welke gronden heeft BYD
Auto de aanbesteding gewonnen? Op prijs of op andere criteria?
Vraag 8
Bent u bereid om met provincies en gemeenten, in Interprovinciaal Overleg
(IPO)- en Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)-verband, te bespreken
welke ruimte er in aanbestedingen is om maatschappelijke effecten, op
bijvoorbeeld werkgelegenheid, te laten meewegen?
Vraag 9
Is de aanbieding van de winnende inschrijving onderzocht, bijvoorbeeld op
het aspect van een abnormaal lage inschrijving (voor zover daarvan sprake
is) vanwege staatssteun (vgl. art. 2.116 van de Aanbestedingswet 2012, art.
107 en 108 VwEU)?
Vraag 10
Op welke manier heeft de provincie Overijssel getoetst of de aanbesteding
van de concessiehouder maximaal voldoet aan haar wensen?
Vraag 11
Zijn er gegevens of signalen van een toename van deelname van Chinese of
anderszins niet-Europese bedrijven aan aanbestedingen in ons land?
Vraag 12
Rijden de bussen die BYD Auto, na het winnen van eerdere aanbestedingen, in
Nederland heeft geleverd, bijvoorbeeld aan Schiphol, naar tevredenheid en
voldoen deze aan de gestelde eisen?
Vraag 13
Hebben bedrijven als de VDL Groep in China een gelijke positie als BYD Auto
in de Europese Unie (EU)? Met andere woorden: is er sprake van
wederkerigheid?
Vraag 14
Zou het recente Nederlandse voorstel om Europese mededingings- en/of
aanbestedingsregels ook te laten gelden voor niet-EU-lidstaten, indien
vigerend beleid, mogelijk tot een andere uitkomst van het
aanbestedingstraject hebben geleid?
Vraag 15
Wat is de stand van zaken met betrekking tot dit voorstel?
Vraag 16
Moeten volgens u het Nederlandse dan wel het Europese industriebeleid nog
op andere punten worden herzien, om oneerlijke concurrentie door
niet-EU-lidstaten tegen te gaan? Wat is hier de inzet van de regering?
Vraag 17
Hoe staat u tegenover een voorkeur voor Europese bedrijven bij openbare
aanbestedingen, waartoe de Franse president eerder dit jaar opriep? Welke
mogelijkheden ziet u om dit te bewerkstelligen?
1) Het Financieele Dagblad, 7 december 2019,
https://fd.nl/ondernemen/1327194/chinese-byd-wint-grootste-elektrische-busorder-van-europa.