Het bericht ‘KLM moet krimpen ten faveure van Franse piloten’

2019Z24797

(ingezonden 11 december 2019)

Vragen van de leden Nijboer (PvdA) en Paternotte (D66) aan de minister van Financiën over het bericht ‘KLM moet krimpen ten faveure van Franse piloten’

1. Bent u bekend met het bericht ‘KLM moet krimpen ten faveure van Franse piloten’? 1)

2. Klopt het dat KLM versneld een Boeing 747 uit de vloot moet halen als gevolg van afspraken met de Franse pilotenvakbond SNPL?

3. Kunnen er in Frankrijk eenzijdig besluiten genomen worden die KLM raken? Op welke manier had KLM invloed op dit besluit?

4. Klopt het dat Air France 2,5 toestellen krijgt voor ieder nieuw KLM-toestel? Waar is deze afspraak op gebaseerd? In hoeverre was KLM betrokken bij de besluitvorming?

5. Wat betekent deze afspraak voor de toekomst van KLM? In hoeverre is KLM nu beknot in het voeren van beleid dat goed is voor KLM, onafhankelijk van de gevolgen voor Air France?

6. Waarom is er gekozen voor afspraken die KLM raken, terwijl het volgens de berichtgeving Franse problemen betreffen?

7. Is de Staat als aandeelhouder geïnformeerd over deze afspraak? Zo ja, wanneer en op welke wijze is dat gebeurd? Zo nee, had de Staat geïnformeerd moeten worden?

8. Op welke wijze gaat u het verworven belang in KLM benutten om afspraken te voorkomen die niet in het belang zijn van KLM en Nederland?

1) De Telegraaf, 9 december 2019 (https://www.telegraaf.nl/financieel/2138349518/klm-moet-krimpen-ten-faveure-van-franse-piloten)

Indiener(s)