2019Z24420
(ingezonden 6 december 2019)
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de minister van Infrastructuur en
Waterstaat over overlast van vliegveld Luik-Bierset en het uitblijven van
concrete actie ondanks een aangenomen motie
1
Kent u de aangenomen motie Van Raan c.s. (26 september 2019) waarin de
regering wordt verzocht om met meer concrete maatregelen te komen die tot
een aantoonbare vermindering zullen leiden van de in Nederland veroorzaakte
overlast door luchthaven Luik-Bierset? 1)
2
Erkent u dat de wijze waarop u tot nu toe uitvoering geeft aan deze
aangenomen motie tot geen enkele verbetering van de situatie heeft geleid?
Zo nee, waaruit blijkt dan precies dat de situatie zou zijn verbeterd?
3
Deelt u de mening dat er in de praktijk tot nu toe geen enkele sprake is
van het daadwerkelijk uitvoeren van de aangenomen motie Van Raan c.s.? 2)
Zo nee, waaruit blijkt dan dat deze motie momenteel wordt uitgevoerd?
4
Wat is de stand van zaken omtrent de door u aangekondigde gezamenlijke
Belgisch-Nederlandse expertgroep? 3)
5
Klopt het dat deze gezamenlijke expertgroep tot nu toe nog steeds niet bij
elkaar is gekomen? Zo nee, kunt u een volledig overzicht verschaffen van
alle momenten waarop deze expertgroep bij elkaar is gekomen?
6
Is deze gezamenlijke expertgroep al gevormd? Zo ja, wie zitten er in deze
expertgroep? Zo nee, wanneer zal deze gezamenlijke expertgroep
daadwerkelijk gevormd zijn?
7
Wat staat er precies op de agenda van deze gezamenlijke expertgroep?
8
Wanneer staan de overleggen gepland met de Belgische overheid om de
situatie van overlast door vliegveld Luik-Bierset zo snel mogelijk op te
lossen?
9
Waarop baseert u de term “gemiddeld”, zoals geformuleerd in uw opmerking om
toe te werken “naar een situatie die gemiddeld vergelijkbaar is met de
situatie van vóór de luchtruimwijziging van 2013”? 4)
10
Wat is hierbij uw definitie van de term “gemiddeld”?
11
Erkent u dat een “gemiddelde” niet hetzelfde is als het volledig wegnemen
van de (extra) overlast? Zo nee, waarom niet?
12
Welke indicatoren zullen worden gebruikt, aan de hand waarvan de
verbetermogelijkheden zullen worden getoetst?
13
Zijn deze indicatoren al opgesteld? Zo nee, wanneer zullen deze indicatoren
worden opgesteld?
14
Wie heeft deze indicatoren opgesteld? Indien deze indicatoren nog niet
bekend zijn, door wie zullen deze indicatoren worden opgesteld?
15
Welke maatregelen heeft u tot nu toe geïnventariseerd?
16
Acht u deze inventarisatie compleet? Zo ja, waar blijkt dat uit?
17
Wanneer zal het daadwerkelijke toetsen van de maatregelen plaatsvinden?
18
Kunt u een tijdlijn verschaffen aan de hand waarvan de overlast door
vliegveld Luik-Bierset zal worden aangepakt?
19
Per wanneer mogen de inwoners van deze regio verwachten dat u deze overlast
heeft weggenomen?
20
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
1) Motie Van Raan c.s. over het aanpakken van de hinder van vliegveld
Luik-Bierset.
Kamerstuk 31936-673 (26 september 2019).
https://www.partijvoordedieren.nl/moties/motie-van-raan-aanpakken-hinder-van-luchthaven-luik-bierset
2) Motie Van Raan c.s. over het aanpakken van de hinder van vliegveld
Luik-Bierset.
Kamerstuk 31936-673 (26 september 2019).
https://www.partijvoordedieren.nl/moties/motie-van-raan-aanpakken-hinder-van-luchthaven-luik-bierset
3) Brief minister Van Nieuwenhuizen (21 oktober 2019): Antwoord op vragen
van het lid Van Raan over het bezoek van de minister van Infrastructuur en
Waterstaat aan de gemeente Eijsden-Margraten vanwege de aanhoudende
overlast van vliegveld Luik-Bierset.
4) Brief minister Van Nieuwenhuizen (21 oktober 2019): Antwoord op vragen
van het lid Van Raan over het bezoek van de minister van Infrastructuur en
Waterstaat aan de gemeente Eijsden-Margraten vanwege de aanhoudende
overlast van vliegveld Luik-Bierset.