2019Z23963
(ingezonden 3 december 2019)
Vragen van het lid Sneller (D66) aan de minister van Financiën over het
bericht dat slechts 6 op de 10 Nederlanders weten wat de termen ‘budget’,
‘inflatie’ en ‘rente’ betekenen.
1. Bent u bekend met het ‘European Payment Report 2019’ 1) en het bericht
'Vier op de tien Nederlanders hebben te weinig financiële basiskennis'? 2)
2. Deelt u de mening in het report dat de verbetering van financiële
geletterdheid (‘financial literacy’) van cruciaal belang is om consumenten
te helpen de financiële complexiteit en daarmee samenhangende stress
waarmee zij zich geconfronteerd voelen, te beheersen? Zo nee, waarom niet?
3. Hoe beoordeelt u de 11e plaats (van de 24) op de score financiële
geletterdheid? Bent u tevreden met deze plaats? Zo ja, waarom?
4. Hoe beoordeelt u het feit dat gemiddeld 69 procent van de Europeanen
vindt dat zij of hij een adequate (47 procent) ofwel excellente (22
procent) financiële opleiding heeft gehad en derhalve geëquipeerd zou zijn
om dagelijkse financiële beslissingen te nemen? Hoe ziet u dit gegeven het
feit dat 37 procent niet in staat was om financiële basistermen (zijnde
budget, credit score, jaarlijks kostenpercentage, variabele rente en
inflatie) te koppelen aan de correcte definities?
5. Hoe kijkt u aan tegen het feit dat 38 procent van de Nederlanders van
mening is dat zij of hij een excellente financiële opleiding heeft gehad
terwijl 40 procent van de Nederlanders niet in staat is om financiële
basistermen (zijnde budget, credit score, jaarlijks kostenpercentage,
variabele rente en inflatie) te koppelen aan de correcte definities? Ziet u
dit als een risico? Zo nee, waarom niet?
6. Wie is, volgens u, verantwoordelijk voor de financiële opleiding van
mensen?
7. Kunt u aangeven in hoeverre u een verantwoordelijkheid voor zichzelf
ziet, per genoemde bron van financiële opleiding van ‘European Payment
Report 2019’ 3), om deze financiële opleiding te verbeteren? Zou u per bron
kunnen aangeven welke stappen u op dit moment onderneemt om de financiële
opleiding vanuit deze bron te verbeteren?
8. Ziet u, gezien de uitkomsten op de score financiële geletterdheid en de
bronnen van financiële opleidingen, redenen om per bron de aanpak te
intensiveren?
9. Gegeven de huidige financiële geletterdheid, welke gedragsinzichten uit
de rapportage 'Rijk aan gedragsinzichten: editie 2019' wilt u inzetten en
versterken om mensen te helpen de financiële complexiteit te beheersen? 4)
10. Herinnert u zich uw Actieplan Consumentenkeuzes en begeleidende brief
5) waarin u schrijft dat ‘de theoretische opvatting van een rationeel
denkende en handelende mens, in veel situaties in de praktijk echter niet
op gaat’? Kunt u aangeven in welke situatie de theoretische opvatting van
een rationeel denkende en handelende mens wel op gaat?
11. Kunt u, het liefst per initiatief uit de brief 6), aangeven welke
(concrete) doelstellingen geformuleerd zijn?
12. Welke doelstellingen heeft u voor uzelf geformuleerd aangaande het
Actieplan Consumentenkeuzes? Zijn deze doelstellingen SMART, ook wel
specifiek, meetbaar, actiegericht, realistisch en tijdgebonden? Zo niet,
bent u bereid deze doelstellingen alsnog dusdanig te formuleren?
13. Klopt het dat de enige rol die u voor zichzelf ziet in het Actieplan
Consumentenkeuzes is het ‘zoveel mogelijk faciliteren door partijen te
verbinden waar en wanneer dat nuttig is, kennis te laten uitwisselen waar
en wanneer dat zinvol is en er zorg voor dragen dat resultaten in het
netwerk worden gedeeld, zodat er van elkaar kan worden geleerd’? Zo nee,
wat gaat u concreet nog meer doen? Zo ja, denkt u dat deze aanpak afdoende
is, gegeven het ‘European Payment Report 2019’?
14. Kunt u deze vragen apart beantwoorden voor het algemeen overleg
Financiële markten van 15 januari 2020?
1)
https://www.intrum.nl/zakelijke-oplossingen/analyses-informatie/european-payment-report/european-payment-report-2019/
2)
https://www.rtlz.nl/life/personal-finance/artikel/4937486/financiele-basiskennis-geletterdheid-consumenten-nederlanders
3)
https://www.intrum.nl/zakelijke-oplossingen/analyses-informatie/european-payment-report/european-payment-report-2019/
pagina 20
4) Bijlage bij Kamerstuk 35 300-XIII, nr. 93
5) Kamerstuk 32 013, nr. 224
6) Kamerstuk 32 013, nr. 224