2019Z23959
(ingezonden 3 december 2019)
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht ‘IATA, slot op Schiphol kost Nederland
banen’
1. Bent u bekend met artikel 'IATA: slot op Schiphol kost Nederland banen'?
1)
2. Mag de Kamer het onderzoek van de International Air Transport
Association (IATA) ontvangen en kloppen de bevindingen dat het slot op
Schiphol de Nederlandse luchtvaart zeker 10.000 banen zal kosten?
3. Hoe realistisch is de waarschuwing van econoom Brian Pearce van de IATA
dat, als er niets verandert aan het slot en het kunstmatige plafond op
Schiphol met 500.000 vliegbewegingen, dit de Nederlandse economie in de
loop der jaren in totaal 40.000 banen gaat kosten?
4. Klopt de uitspraak van Pearce dat luchtvaart onderdeel is van de
mondiale handel en dat Nederland als handelsland verbindingen nodig heeft,
omdat anders de economie verslechtert?
5. Herkent u het bedrag dat de IATA noemt als bijdrage van de luchtvaart
van 22 miljard euro aan de Nederlandse economie?
6. Hoe belangrijk is het dat een bedrijf zich kan ontwikkelen? Hoe ziet u
de uitspraken van de zegsman die spreekt namens de KLM dat een bedrijf dat
zich niet verder kan ontwikkelen ten dode is opgeschreven in de huidige
mondiale concurrentieverhoudingen? Deelt het kabinet de zorgen van deze
luchtvaartmaatschappij en de IATA?
7. Op basis waarvan kan in 2021 groei plaatsvinden op Schiphol? Wanneer
geeft u daar duidelijkheid over en is dat tijdig voor 2021?
1) De Telegraaf, 20 november 2019
(https://www.telegraaf.nl/financieel/751455474/iata-slot-op-schiphol-kost-nederland-banen)