2019Z23949
(ingezonden 3 december 2019)
Vragen van de leden Kröger (GroenLinks), Paternotte (D66) en Bruins
(ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het
artikel 'Vliegveld Lelystad onveiliger door komst luchtverkeersleiding'
1. Bent u bekend met het artikel 'Vliegveld Lelystad onveiliger door komst
luchtverkeersleiding'? 1)
2. Klopt het dat er in de lucht twee bijna-ongelukken hebben plaatsgevonden
op Lelystad Airport?
3. Kunt u gedetailleerd aangeven wat precies gebeurde bij de twee
bijna-botsingen waar in het bericht over wordt gesproken? Zo nee, waarom
niet?
4. Hoe verhoudt het voorvallen van twee bijna-botsingen op een kleine
luchthaven als Lelystad Airport in slechts drie weken zich tot de
veiligheidssituatie op andere Nederlandse luchthavens?
5. Wilt u onderzoeken of de vliegveiligheid is verslechterd sinds de komst
van de luchtverkeersleiders?
6. Zijn er naast Lelystad Airport andere gecontroleerde luchthavens in
Nederland die enkel General Aviation afhandelen? In hoeverre is het
gebruikelijk luchthavens gecontroleerd te maken voor enkel zakelijk verkeer
(General Aviation)?
7. Hoe is de veiligheid van de kleine luchtvaart op dit moment geborgd op
Lelystad Airport?
8. Wat is het doel van het stationeren van de luchtverkeersleiding op
Lelystad Airport voordat de luchthaven geopend is voor groothandelsverkeer?
9. Is Lelystad Airport nu veilig genoeg om groothandelsverkeer te laten
plaatsvinden?
10 Wat zijn de gevolgen voor de veiligheid als groothandelsverkeer gaat
plaatsvinden op Lelystad Aiport en wat betekend de komst hiervan voor de
General Aviation?
1) NOS, 27 november 2019, 'Vliegveld Lelystad onveiliger door komst
luchtverkeersleiding'
(https://nos.nl/artikel/2312330-vliegveld-lelystad-onveiliger-door-komst-luchtverkeersleiding.html)