2019Z22095
Vragen van het lid Van den Hul (PvdA) aan de ministers van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over
schoolboeken en ander lesmateriaal waarin veel minder vrouwen dan mannen
staan en relatief weinig personages met een niet-westerse naam(ingezonden
14 november 2019)
1. Herinnert u zich uw toezegging dat u het gesprek wilt aangaan met
educatieve uitgevers over stereotypen in schoolboeken? 1) Wat heeft u
sindsdien ondernomen om aan deze toezegging gestalte te geven?
2. Hoe beoordeelt u in dit licht het onderzoek van de Universiteit Leiden
2), waarbij in schoolboeken sprake bleek van stereotypering in de zin dat
vrouwen systematisch ondervertegenwoordigd zijn en minder vaak een beroep
hebben dan een man, terwijl de onderzoekers bij mannen juist vaker
personages zagen die topsporter of wetenschapper waren, of iets technisch
deden?
3. Hoe beoordeelt u dat het aantal niet-westerse namen in schoolboeken
achterblijft bij het aantal niet-westerse mensen in de samenleving, terwijl
volgens het CBS 13,4% van de bevolking van niet-westerse afkomst is?
4. Vindt u dat educatieve uitgevers nu voldoende doortastend optreden door
de uitkomsten van het onderzoek te gaan bespreken met de auteurs van de
boeken? Waarom (niet)?
5. Deelt u de zorg van de Leidse onderzoekers dat "kinderen [...] heel
gevoelig [zijn] voor juist subtiele, verstopte boodschappen”? Zo ja, welke
consequenties verbindt u hieraan voor de voortgang van de gesprekken met
educatieve uitgevers? Zo nee, waarom niet?
6. Kunt u deze vragen beantwoorden voorafgaand aan het algemeen overleg
over emancipatie van 2 december a.s.?
1) Verslag van een algemeen overleg over emancipatiebeleid (30 420, nr.
329, blz. 39).
2) NOS.nl, 13 november 2019, 'Veel minder vrouwen en regelmatig
stereotypering in schoolboeken'
(https://nos.nl/artikel/2310217-veel-minder-vrouwen-en-regelmatig-stereotypering-in-schoolboeken.html).