2019Z21973
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de minister van Infrastructuur
en Waterstaat over general aviation vanaf Lelystad Airport (ingezonden 13
november 2019)
1. Is een zo spoedig mogelijke opening van Lelystad Airport, op elk
politiek gewenst moment na april 2020, nog steeds uw voornemen?
2. Deelt u de mening dat het mede voor de huidige gebruikers van het
vliegveld zinvol is om te weten wanneer wat speelt, zodat zij tijdig
aanpassingen kunnen doen?
3. Hoe staat het met het door u in uw antwoorden op Kamervragen gemelde
werkspoor onder leiding van de provincie Flevoland dat aan de Alderstafel
is ingericht? 1) Is dat dossier nog actief?
4. Is het correct om in verband hiermee een oplossing voor zwevers en
microlights te zoeken binnen de provincie, terwijl elders wel locaties zijn
en er snel tot de conclusie is gekomen dat er geen geschikte locaties zijn
binnen de provincie?
5. Zijn de erkende brancheverenigingen en vaste gesprekspartners voor de
overheid voor wat betreft de sector general aviation, zoals de Aircraft
Owners and Pilots Association (AOPA), de Koninklijke Nederlandse Vereniging
voor Luchtvaart (KNVvL) en de Netherlands Association of Commercial
Aviation (NACA), betrokken geweest bij die zoektocht? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, met welk resultaat?
6. Deelt u de mening dat het lot van de general aviation op Lelystad
eigenlijk geen aangelegenheid is waarover de provincie alleen beslist? Is
het niet de rijksoverheid die Lelystad Airport wilde ontwikkelen en komen
de gevolgen daarvan dan niet voor rekening en risico van de rijksoverheid?
Is Lelystad een luchthaven van nationaal belang? Zo ja, zou om die reden de
rijksoverheid en niet de provincie de regie moeten nemen?
7. In hoeverre zijn andere provincies bereid hun bijdrage te leveren aan
het huisvesten van general aviation? Wat kan gedaan worden dit te
stimuleren als daartoe de noodzaak komt?
1) Aanhangsel Handelingen II, vergaderjaar 2019-2020, nr. 588