2019Z21314
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht ‘Sluis in Lith dicht door achterstallig
onderhoud zeggen schippers die nu moeten omvaren’. (ingezonden 6 november
2019)
1
Bent u bekend met het bericht uit het Brabants Dagblad getiteld: “Sluis in
Lith dicht door achterstallig onderhoud zeggen schippers die nu moeten
omvaren?” 1]
2
Klopt het dat grote schepen nu zeven uur moeten omvaren en dat kleinere
schepen moeten overladen? Welke mogelijkheden zijn er nog wel voor de
schepen en welke schepen passen er momenteel niet in? Welke verschillen
zijn er voor grote en kleine schepen in deze situatie?
3
Welke plannen of herstelwerkzaamheden zijn er om het probleem voor de
binnenvaart op te lossen?
4
Wanneer kan er verwacht worden dat de herstelwerkzaamheden gereed zullen
zijn?
5
Hoe pakt u in heel Nederland het tekort aan ligplaatsen aan? Is hier een
plan voor opgesteld en budget voor vrijgemaakt?
6
Wat denkt u van het feit dat grote steden als Amsterdam en Rotterdam steeds
vaker havens sluiten of andere activiteiten in havens toelaten ten koste
van de binnenvaart? Is hier vanuit het ministerie regie op?
7
Welke behoefte aan ligplaatsen bestaat er, gezien het feit dat de
binnenvaartsector aangeeft dat er ook tekort is aan overnachtingshavens,
dat gemeenten steeds vaker de maximale ligtijd beperken en ook dat de
kwaliteit van ligplaatsen (algemene, laad-en los en ligplaatsen voor
langere termijn) te wensen over laat? In welke gebieden en in welke
categorieën? Kunt u de Kamer daar inzicht in geven?
8
Kunt u de vragen één voor één beantwoorden voor het Notaoverleg MIRT van 25
november 2019?
1] Omroep Brabant, 5 september 2019, Sluis in Lith dicht door achterstallig
onderhoud, zeggen schippers die nu moeten omvaren
(https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3063272/Sluis-in-Lith-dicht-door-achterstallig-onderhoud-zeggen-schippers-die-nu-moeten-omvaren)