2019Z20188
Vragen van de leden Bruins (ChristenUnie) en Paternotte (D66) aan de
minister van Infrastructuur en Waterstaat over de correctiebrief d.d. 18
oktober 2019 op brief Luchtvaart 15 oktober 2019 (ingezonden 22 oktober
2019)
-
Wanneer u in uw correctiebrief van 18 oktober jl. schrijft dat er geen externe validaties zijn gedaan op de appendices van het
wettelijk rekenvoorschrift voor geluidberekeningen regionale
luchthavens, betekent dat dan dat de geluidsberekeningen voor de Milieu
Effect Rapportage (MER) 2014 en de MER 2018 van Lelystad Airport zijn
gebaseerd op deze appendices die niet extern gevalideerd zijn?
-
Betekent, gesteld dat de appendices een onlosmakelijk deel van het
wettelijk rekenvoorschrift zijn, dit dat het wettelijk rekenvoorschrift
gebaseerd is op niet-extern gevalideerde berekeningen?
-
Welke organisaties en instituten hebben meegewerkt aan het wettelijk
rekenvoorschrift?
-
Is het wettelijk rekenvoorschrift extern gevalideerd?
-
Vanaf wanneer zijn er wel externe validaties gedaan? Welke onderdelen
zijn wanneer onafhankelijk, extern gevalideerd?
-
Welke MER's zijn uitgevoerd met behulp van de niet-extern gevalideerde
appendices?
-
Bestaat er wel een intern validatierapport van de appendices? Wat houdt
validatie in? Is er een draaiboek of checklist?
-
Klopt het dat deze niet-extern gevalideerde appendices de
prestatiegegevens en geluidsgegevens bevatten waarmee de
Lden-geluidscontouren zijn berekend van de B+ routes van Lelystad
Airport?
-
Klopt het dat de prestatiegegevens zijn berekend met het Integrated
Noise Model (INM) dat gebruik maakt van de standaardatmosfeer van de
Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ICAO (ISA, 15°C), die
representatief is voor de Nederlandse situatie?
-
Klopt het dat de geluidsgegevens zijn berekend met de Lden-tool die
gebruik maakt van LAmax-waarden in de New Product Development
(NPD)-tabellen die zijn opgenomen in deze niet-extern gevalideerde
appendices?
-
Klopt het dat de LAmax-waarden in deze NPD-tabellen in de appendices
(op het gebruik van andere eenheden na) identiek zijn aan LAmax-waarden
die uitgaan van een standaard-dempingscoëfficient, gebaseerd op 25°C
(AIR-1845, ISA+10)?
-
Zijn de gebruikte dosis-effectrelaties wel gebaseerd op ISA?
-
Wat is/zijn de bron(nen) van de getallen in de appendices?
-
Klopt het dat deze LAmax-waarden in de niet-extern gevalideerde
appendices niet zijn geconverteerd naar de ICAO-standaardatmosfeer
(ISA, 15°C) die representatief is voor de Nederlandse situatie?
-
Hoe groot is het verschil in atmosferische demping per 100 meter tussen
ISA en ISA+10, bij bijvoorbeeld 400 Hz?
-
Wat is het berekende verschil in atmosferische demping tussen ISA en
ISA+10 bij een hypothetische LAmax-geluidsmeting op de grond van een
recht overvliegend, vertrekkend vliegtuig, bijvoorbeeld een B737-800 op
1.800 meter vlieghoogte, geïntegreerd over het gehele geluidsspectrum?
-
Bent u van mening dat de geluidsbelasting in de geactualiseerde MER
Lelystad Airport voor wat betreft de atmosferische demping correct is
berekend?
-
Bent u van mening dat de grenswaarden en de geluidscontouren in de
geactualiseerde MER Lelystad correct zijn berekend?
-
Zijn de in het geactualiseerde MER Lelystad Airport gebruikte
appendices ooit gevalideerd wat betreft het gebruik van de
atmosferische demping?
-
Bent u bereid de appendices op het aspect ‘atmosferische demping’
onafhankelijk, extern te laten valideren?
-
Bent u van mening dat het correct is dat in de niet-extern gevalideerde
appendices voor alle relevante grote vliegtuigtypes met straalmotoren
in de MER Lelystad Airport de optie 'afscherming' is gebruikt bij het
berekenen van de geluidscontouren van de B+ routes?
-
Deelt u de mening dat het terecht is dat de optie 'afscherming' in het
Nederlands Regionaal Model (NRM) wordt gebruikt bij het rekenen aan
landing-and-take-off (LTO) procedures (dus bij verkeer op geringe
hoogte), maar dat deze afscherming de facto afwezig is bij overvliegend
verkeer?
-
Deelt u de mening dat voor een correcte berekening van de
geluidscontouren in de geactualiseerde MER Lelystad Airport de
afscherming in de niet-extern gevalideerde appendices niet (of niet
volledig) had moeten worden gebruikt?
-
Zijn de in de geactualiseerde MER Lelystad Airport gebruikte appendices
ooit gevalideerd wat betreft het gebruik van afscherming bij
overvliegend verkeer?
-
Bent u bereid de appendices op het aspect 'afscherming' onafhankelijk,
extern te laten valideren?
-
Wilt u deze vragen een voor een beantwoorden?