2019Z19777
Vragen van de leden Den Boer en Schonis (beiden D66) aan de ministers van
Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht
‘Veel meer ongevallen, veel minder politie op snelweg’ (ingezonden 16
oktober 2019)
-
Bent u bekend met het artikel ‘Veel meer ongevallen, veel minder
politie op snelweg’? 1)
-
Deelt u de conclusie van het rapport van de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek voor Verkeersveiligheid (SWOV) dat het wegvallen van
politietoezicht de mogelijk belangrijkste oorzaak is van de
verslechterde verkeersveiligheid in ons land? Zo nee, welke oorzaken
herkent u dan?
-
Vindt u het onacceptabel dat de verkeersveiligheid achteruit gaat?
-
Hoe verklaart u de stijging aan aantal kop-staartbotsingen en
eenzijdige bermongevallen?
-
Welke consequenties verbindt u aan de stijgende verkeersongevallen en
het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) waarin een ambitie
is opgenomen om het aantal verkeersslachtoffers naar nul terug te
brengen?
-
Bent u bereid om de conclusies en resultaten van het SWOV-rapport te
verwerken en te vertalen in het SPV? Zo ja, op welke termijn? Zo nee,
waarom niet?
-
Bent u bekend met het bericht ‘Effectievere radarcontroles en
surveillance maken snelweg veiliger’? 2)
-
Was u voor de verschijning van dit bericht op de hoogte van de
negatieve wederkerige relatie tussen verkeerscontroles en de veiligheid
op de snelwegen?
-
Kunt u toelichten hoe de situatie zich heeft kunnen ontwikkelen dat het
overgrote deel van de selectie van radarsnelheidslocaties gekozen
blijkt te zijn op grond van algemene criminaliteitsopsporing in plaats
van verkeershandhaving?
-
Kunt u aantonen welke positieve resultaten met betrekking tot
opsporingsdoeleinden de onevenwichtige selectie van
radarsnelheidslocaties heeft opgeleverd? Bent u tevreden met de
resultaten en de gemaakte afweging om opsporingsdoeleinden de overhand
te geven op verkeersveiligheidsdoeleinden?
-
Hoe staat u tegenover het in gebruik nemen en doorontwikkelen van het
door de stuurgroep gecreëerde data-instrument, de Analysetool
Handhaving, om radarsnelheidslocaties gerichter te selecteren? Welke
partijen bent u van plan hierbij te betrekken?
-
Bent u bekend met het fenomeen van stoorzenders, zoals voorinformatie
via apps als Flitsmeister, die de subjectieve pakkans, en hiermee de
verkeersveiligheid, negatief beïnvloeden?
-
Kunt u toelichten wat uw standpunt ten aanzien van dergelijke
stoorzenders is? Ziet u dit als een goede of slechte ontwikkeling en
ziet u voor het kabinet dan ook een rol om het gebruik van dergelijke
apps overeenkomstig met deze kwalificatie te promoten of te beteugelen?
Waarom wel? Waarom niet?
-
Hoe staat u tegenover de aanbeveling om een apart beleidsplan op te
stellen voor verkeershandhaving op autosnelwegen? Indien positief, bent
u bereid om per aanbeveling aan te geven hoe u gehoor geeft aan de
conclusies uit dit onderzoeksrapport?
-
Bent u van mening dat handhaving ook extra dient te worden toegespitst
op het dragen van verkeersgordels? Hoe kwalificeert u in het licht van
de onderzoeksresultaten de uitspraak van de minister van Economische
Zaken en Klimaat dat hij zelf af en toe 'een beetje stout is' en kiest
zijn verkeersgordel niet te gebruiken? 3) Welk beeld geeft de
minister-president af door de minister van Economische Zaken en Klimaat
hierin bij te vallen?
-
Hoe bent u van plan de tekortschietende samenwerking van het Team
Elektronisch Verkeerstoezicht (EVT) en de landelijke eenheid van de
politie samen met de verkeerspolitie te verbeteren?
-
Ziet u heil in het intensiveren van trajectcontroles om de positieve
effecten van snelheidscontroles over een langere afstanden te
continueren? Zo ja, hoe bent u van plan dit aan te pakken?
1) NRC, 13 oktober 2019,
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/13/veel-meer-ongevallen-veel-minder-politie-op-snelweg-a3976627
2) Politie en Wetenschap,
https://www.politieenwetenschap.nl/persberichten/verkeershandhaving/
3) NOS, 27 september,
https://nos.nl/artikel/2303550-boze-reacties-na-gordeluitspraak-wiebes-daar-ben-ik-een-beetje-stout-in.html