Het artikel ‘De e-truck komt, maar het duurt wel even voor hij zijn dieselneef inhaalt’

2019Z18768

Vragen van het lid Schonis (D66) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel ‘De e-truck komt, maar het duurt wel even voor hij zijn dieselneef inhaalt’ (ingezonden 3 oktober 2019)
 

  1. Kent u het artikel ‘De e-truck komt, maar het duurt wel even voor hij zijn dieselneef inhaalt’? 1)
     
  2. Deelt u de constatering uit het ING-rapport ('Tijdperk van zero-emissie breekt aan voor trucks', oktober 2019) dat pas in 2028 de e-truck concurrerend zal zijn met de dieselvrachtwagen?
     
  3. Deelt u de mening dat 2028 wel erg ver weg is voordat de e-truck concurrerend zal zijn?
     
  4. Bent u bereid om de sector te ondersteunen met het vinden van (technische) oplossingen om e-trucks concurrerend te maken? Zo nee, waarom niet?
     
  5. Schat u in dat, gezien de vrachtwagenheffing die in 2023 van kracht zal zijn, deze heffing kan bijdragen aan het sneller rondkrijgen van de businesscase voor e-trucks?
     
  6. Welke maatregelen bent u van plan te nemen, naast de  vrachtwagenheffing, om e-trucks sneller concurrerend te maken?
     
  7. Wat onderneemt u, daar uit het ING-rapport is gebleken dat het gebruik van waterstof een oplossing kan bieden voor internationaal transport, om de inzet van waterstof als brandstof voor vrachtwagens te vergroten?
     
  8. Hoe staat u tegenover het voorstel om e-trucks lager te belasten dan dieselvrachtwagens?
     
  9. Deelt u de mening van de onderzoekers van het ING-rapport dat biobrandstoffen beter niet ingezet kunnen worden voor regionaal transport? Zo ja, hoe voorkomt u de inzet van biobrandstoffen op korte afstanden? Zo nee, waarom niet?
     

1) Volkskrant.nl, 2 oktober 2019, https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-e-truck-komt-maar-het-duurt-wel-even-voor-hij-zijn-dieselneef-inhaalt~b351423b/

Indiener(s)