2019Z17610
Vragen van de leden Kröger (GroenLinks), Van Raan (PvdD) en Laçin (SP) aan
de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het handhavingsverzoek
van Mobilisation for the Environment met betrekking tot Schiphol en de Wet
natuurbescherming (ingezonden 20 september 2019)
-
Heeft u kennisgenomen van het handhavingsverzoek van Mobilisation for
the Environment (MOB) met betrekking tot Schiphol en de Wet
natuurbescherming en bent u bekend met het bericht “Schiphol heeft al
jaren geen natuurvergunning: '100.000 vluchten illegaal'” [1]?
-
Klopt de stelling van MOB dat Schiphol niet beschikt over een geldige
vergunning met betrekking tot de Wet natuurbescherming? Zo ja, sinds
wanneer bent u hiervan op de hoogte?
-
Klopt het verweer van Schiphol dat het als honderdjarige niet aan de
wet hoeft te voldoen? Of klopt de stelling van MOB dat er voor Schiphol
geen uitzondering is van de vergunningsplicht?
-
Als Schiphol wel een vergunning heeft, is deze actueel, geldig en
vergunt deze de huidige operatie en emissies?
-
Hoe worden de stikstofemissie van Schiphol en zijn operaties nu
gecontroleerd en gehandhaafd?
-
Hoeveel NOx mag Schiphol met zijn operaties uitstoten en tot hoeveel
depositie in de omliggende natuurgebieden leidt dit?
-
Hoeveel meer is dat ten opzichte van de vorige/oude situatie voor de
Natura 2000-gebieden op de lijst van communautair belang werden
geplaatst en hoe wordt die extra depositie gecompenseerd?
-
Klopt de stelling van MOB dat de vigerende vergunning die van december
2004 is en een omvang van de operaties en emissies aangeeft van ca.
400.000 vliegbewegingen? Klopt daarmee de conclusie van MOB dat 100.000
vluchten illegaal zijn? Zo nee, hoe zit het dan?
-
Indien de omschrijving ‘illegaal’ volgens u niet klopt, wat is dan
volgens u de correcte benaming voor het aantal vliegbewegingen boven de
ca. 400.000?
-
Gaat u (of de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit)
handhaven zoals MOB verzoekt? Wat betekent dit voor de operaties op
Schiphol?
-
Als u niet gaat handhaven en niet de emissies en deposities terugbrengt
naar het vergunde niveau, gaat u dan de huidige emissies
vergunnen/legaliseren?
-
Als u niet gaat handhaven en niet de emissies en deposities terugbrengt
naar het vergunde niveau, wat is dan de juridische status van de te
veel uitgestoten deposities en emissies?
-
Hoe zouden de huidige emissies of zelfs een mogelijke groei van de
emissies gecompenseerd of gelegaliseerd kunnen worden, nu het Programma
Aanpak Stikstof (PAS) geen ruimte verschaft?
-
Hoe staat het met de vergunningen voor de in het handhavingsverzoek van
MOB genoemde bouwactiviteiten, zoals de H-pier en de Tango-baan?
-
Welke vergunningen hebben de overige Nederlandse vliegvelden met
betrekking tot de Wet Natuurbescherming? En waar ze ontbreken, wat gaat
u hieraan doen?
-
Kunt u van alle Nederlandse vliegvelden een tijdlijn verschaffen waarin
duidelijk wordt gemaakt in welke periode deze luchthavens beschikten
over welke vergunningen met betrekking tot de Wet Natuurbescherming?
[1] EenVandaag, 16 september 2019 (
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/schiphol-heeft-al-jaren-geen-natuurvergunning-100000-vluchten-illegaal/
)
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden
Paternotte (D66) en Bruins (ChristenUnie), ingezonden 19 september 2019
(vraagnummer 2019Z17489).