2019Z14279
Vragen van het lid Amhaouch (CDA) aan de staatssecretaris van
Infrastructuur en Waterstaat over het Belgisch spoorbedrijf Nationale
Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) dat de concurrentie aangaat
met de Drielandentrein.
(ingezonden 3 juli 2019)
-
Kent u het bericht ‘Belgisch spoorbedrijf NMBS gaat concurrentie aan
met de Drielandentrein’? 1)
-
Is het waar dat NMBS een halfuurdienst wil starten tussen Luik en
Maastricht? Zo ja, bent u hierover ingelicht en wat vindt u ervan?
-
In hoeverre zijn de andere betrokken partijen in Nederland, zoals de
provincie Limburg en Arriva, ingelicht over dit voornemen?
-
In hoeverre schaadt dit voornemen de intentieovereenkomst uit 2016 die
door Nederland en België is getekend, waarin de ambitie is uitgesproken
om Arriva tussen Luik en Maastricht te laten rijden?
-
Deelt u de mening dat de Drielandentrein een symbool is voor
grensoverschrijdend spoorvervoer en dat deze casus alle aandacht
verdient om hier een succes van te maken in samenwerking met andere
betrokkenen?
-
Kunt u aangeven wanneer u verwacht dat de Nederlandse trein van Arriva
gaat rijden? Wat is de afgelopen drie maanden de voortgang geweest?
-
Kunt u aangeven of het voornemen van NMBS een relatie heeft met het
feit dat de Drielandentrein op het Belgisch spoor tot op heden wordt
geweigerd, omdat Arriva niet het goede beveiligingssysteem zou hebben
ingebouwd? Zo ja, welke relatie?
-
Bent u bereid om spoedig in gesprek te gaan met de Belgische
autoriteiten over de plannen van NMBS?
-
Klopt het dat er binnenkort een overleg is tussen de directeuren van
NMBS, Arriva en NS? Zo ja, bent u hierbij ook aanwezig?
-
Wat betekent dit bericht voor de invulling van het bestuurlijk overleg
dat u hierover heeft in de zomer met de betrokken partijen aan
Nederlandse zijde? Verkleint dit de mogelijkheid om te komen tot een
oplossing die ook direct acceptabel is voor de Belgische autoriteiten?
1)
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190701_00112678/belgisch-spoorbedrijf-nmbs-gaat-concurrentie-aan-met-drielandentrein