Hoge marktconcentratie onder dagbladuitgeverijen

2019Z14041


Vragen van de leden Sneller en Verhoeven (beiden D66) aan de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over hoge marktconcentratie onder dagbladuitgeverijen (ingezonden 2 juli 2019)

  1. Kent u de berichten ‘Independer overgenomen door de Persgroep’ 1), ‘De Persgroep en TMG starten joint venture rond occasionmarkt’ 2) en ‘2018 was een prima jaar voor dagbladuitgevers’? 3)
  2. Kent u voorts de berichten ‘Freelance (foto)journalisten eisen via de rechter hogere vergoeding van De Persgroep’ 4) en ‘Eerste resultaten Monitor: Freelancetarieven Persgroep en Mediahuis verder gedaald? 5)
  3. Hoe duidt u het gegeven dat De Persgroep door overnames en andere samenwerkingsvormen qua omvang fors uitbreidt en een steeds grotere speler op de markt van dagbladuitgeverijen wordt?
  4. Hoe duidt u het feit dat door met de verdere uitbreiding van De Persgroep de competitie binnen deze markt steeds verder afneemt?
  5. Deelt u de mening dat met dergelijke marktconcentratie van dagbladen steeds verdere kartelvorming in de richting van oligopolie plaatsvindt? Hoe duidt u dit in het kader van het publieke belang van onafhankelijke nieuwsvoorziening en onafhankelijke pers?
  6. Hoe duidt u de toenemende marktconcentratie van dagbladen in relatie tot de steeds betere verkoopcijfers van dagbladuitgeverijen? In hoeverre is hier nog sprake van een voldoende competitieve markt?
  7. Op welke wijze wordt marktconcentratie van in dit geval De Persgroep getoetst? Welke rol voor de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet u hier?
  8. Hoe duidt u het feit dat de tarieven voor freelancejournalisten en –fotografen bij de grootste mediaorganisaties in 2018 zijn gedaald?
  9. Hoe verhoudt zich de verlaging van de tarieven voor freelancers bij de grootste mediaorganisaties tot de hoge marktconcentratie van deze organisaties?
  10. In hoeverre benadeelt het gegeven dat zzp’ers niet collectief mogen onderhandelen, hun onderhandelingspositie ten opzichte van deze mediaorganisaties? Hebben freelancers voldoende marktmacht om over hun tarieven te onderhandelen? Hoe duidt u dit?
  11. In hoeverre heeft deze marktconcentratie effect op concurrentie onder dagbladen rondom abonneetarieven en vergoedingen voor het inhuren van freelance(foto)journalisten?
  12. Hoe verhoudt de concentratiegraad van dagbladuitgevers in Nederland zich tot andere EU-lidstaten?

1) https://nos.nl/artikel/2256333-independer-overgenomen-door-de-persgroep.html

2) https://www.villamedia.nl/artikel/de-persgroep-en-tmg-starten-joint-venture-rond-occasionmarkt

3) https://www.svdj.nl/nieuws/2018-was-een-prima-jaar-voor-dagbladuitgevers/

4) https://www.trouw.nl/nieuws/freelance-foto-journalisten-eisen-via-de-rechter-hogere-vergoeding-van-de-persgroep~b78d53fc/

5) https://www.nvj.nl/nieuws/eerste-resultaten-monitor-freelance-tarieven-persgroep-en-mediahuis-verder-gedaald

Indiener(s)