2019Z12814
Vragen van het lid Moorlag (PvdA) aan de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het betalen van invoerrechten en btw aan de deur (ingezonden 20 juni 2019)
1
Is het waar dat PostNL bij pakketten waarover invoerrechten, btw,
afhandelingskosten of accijns moet worden betaald bepaald heeft dat die
pakketten alleen opgehaald kunnen worden bij een PostNL-locatie? 1)
2
Indien de vorige vraag bevestigend beantwoord wordt: waarom bestaat er bij
de genoemde pakketten geen mogelijkheid om aan de deur van de ontvanger af
te rekenen net zoals bijvoorbeeld gebeurd indien een pakket onder rembours
wordt verzonden? 2)
3
Deelt u de mening dat het voor de ontvanger gebruiksvriendelijker is als
die het pakket wel aan huis kan ontvangen?
4
Handelt PostNL nu in strijd met wet- en regelgeving ten aanzien van
toegankelijkheid van voorzieningen? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
5
Hoe verhoudt de wijze waarop PostNL de genoemde pakketten laat ophalen in
plaats van bezorgen zich tot het zorgen dat het versturen en ontvangen van
post voor iedereen in Nederland toegankelijk blijft zoals dat bij wet
vastgelegde Universele Postdienst, die ook voor buitenlandse pakketten
geldt, is bedoeld?
1) https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/
2) https://www.postnl.nl/zakelijke-oplossingen/pakket-versturen/verzendopties/betalen-bij-ontvangst/