2019Z11590
Vragen van de leden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA) aan de staatssecretaris
van Financiën over berichtgeving dat de Belastingtelefoon vanaf 27 mei tot
sowieso 3 juni (en misschien wel langer) slecht tot niet bereikbaar was.
(ingezonden 7 juni 2019)
-
Herinnert u zich uw antwoord op vraag 14 van de Kamervragen over het
bericht 'Fiscus blijft falen', waarin u stelt dat u verwacht dat ’[…]
om ruim voor de start van de aangiftecampagne 2018 (in 2019) de
bereikbaarheid weer op het niveau van de eerste helft 2017 te hebben en
de kwaliteit van beantwoording van complexe vragen te verbeteren’? 1)
-
Kan de tabel over de bereikbaarheid die was opgenomen in het antwoord
op genoemde Kamervragen geüpdatet worden tot de meest recente
informatie? 2)
-
Klopt het dat de BelastingTelefoon enkele werkdagen slecht tot niet
bereikbaar is geweest? Wat is de oorzaak van de slechte bereikbaarheid?
-
Klopt het dat op werkdagen de voicemail kan berichten dat de
Belastingdienst gesloten is? Waarom vindt deze melding plaats? Bent u
van mening dat dit de juiste melding is tijdens werkdagen?
-
Kunt u een overzicht geven van de wachttijden particulier en zakelijk
(een overzicht per maand over de afgelopen twaalf maanden)? Hoeveel
mensen belanden niet in de wachtrij waarna de verbinding wordt
verbroken?
-
Kunt u toelichten waarom de verbinding in sommige gevallen verbroken
wordt? Is dat om overbelasting van de centrale te voorkomen? Hoe vaak
komt dit voor (graag een overzicht per maand over de afgelopen twaalf
maanden)?
-
Kunt u de huidige resultaten delen van de monitoring van de kwaliteit
van de antwoorden en de bereikbaarheid zoals beschreven in de 23e
halfjaarsrapportage Belastingdienst?
-
Kunt u als vervolg op een eerder onderzoek naar de klanttevredenheid
over de eerste negen maanden van 2018 dit onderzoek aanvullen tot mei
2019?
-
Hoe vaak heeft de Belastingdienst in 2019 (uitgesplitst per maand)
proactief naar belastingplichtigen gebeld? Is dit mogelijk een van de
oorzaken van de slechte bereikbaarheid van de BelastingTelefoon?
-
Waar wordt een melding gedaan als de BelastingTelefoon slecht of niet
bereikbaar is? Klopt het dat deze melding niet op sociale media of de
website te vinden is? Vindt u dit een juiste werkwijze?
-
Deelt u de mening dat als er een storing, calamiteit of iets anders is,
er melding gedaan zou moeten worden op de website van de
Belastingdienst en de verschillende sociale media-kanalen? Zo ja,
waarom wordt dit niet adequaat toegepast? Zo nee, waarom niet?
-
Kunt u een overzicht geven van de afhandeling van meldingen (inclusief
de duur) die via sociale media worden ontvangen (graag een overzicht
per maand en gerangschikt naar de verschillende sociale media-kanalen
zakelijk en particulier)?
-
Kunt u aangeven hoeveel klachten er de afgelopen twaalf maanden zijn
ingediend bij de Belastingdienst en de stand van zaken van de
afhandeling van deze klachten? Kunt u onderscheid maken tussen
particulieren en bedrijven?
-
Klopt het dat de portal van de Belastingdienst is vernieuwd? Klopt het
dat het wachtwoord van het oude portal niet meer werkt, een nieuw
wachtwoord niet kan worden aangevraagd en er ook geen bezwaarclausule
beschikbaar is?
-
Wilt u deze vragen voor het algemeen overleg Belastingdienst op
woensdag 19 juni 2019 beantwoorden?
1) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018-2019, nr. 473
2) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018-2019, nr. 473 (antwoord vraag
10)