2019Z11057
Vragen van de leden Belhaj, Weyenberg en Paternotte (allen D66) aan de
Ministers van Defensie en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht
‘Een ongeluk waar je niets van leert’ (ingezonden 4 juni 2019)
-
Bent u bekend met het NRC artikel ‘Een ongeval waar je niets van leert’
van 15 mei 2019? 1)
-
Bent u bekend met het ongeval dat op 27 januari 2018 heeft
plaatsgevonden bij een training van de Kustwacht?
-
Wat is uw reactie op het niet melden van het benoemde incident en de
onduidelijkheid wat betreft het toezicht?
-
Kunt u nader uitleg geven over wie momenteel toezicht houdt met
betrekking tot arbeidsongevallen bij de Kustwacht, en wie momenteel de
eindverantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid van het
Defensiepersoneel op zee?
-
Is het arbeidsongeval gemeld bij de Inspectie SZW? Zo ja, wat is er met
de melding gedaan? Zo nee, waarom niet?
-
Houdt de Inspectie SZW toezicht op bedrijven uit het buitenland die
binnen Nederland werkzaamheden uitvoeren?
-
Houdt de Inspectie SZW ook toezicht op arbeidsomstandigheden op het
water of in de lucht?
-
Wat zijn de internationale afspraken op het gebied van
arbeidsomstandigheden op het water of in de lucht? Wie houdt er
toezicht en hoe wordt bepaald welk land toezicht houdt?
-
Hoe wordt bepaald welke toezichthouder verantwoordelijk is voor de
werkomstandigheden als het om werkzaamheden gaat die deels ter land,
ter zee en in de lucht plaatsvinden?
-
Kunt u garanderen dat dit ongeval wordt bestudeerd door één van de
toezichthouders?
-
Kunt u nader uitleg geven over het verschil van mening tussen de
Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de inspectie SZW over wie
de eindverantwoordelijkheid draagt voor het melden van eventuele
ongevallen in de Noordzee?
-
Op basis van welke wetgeving wordt toezicht gehouden op zogenoemde
‘state flights’, zoals SAR taak en politievluchten? De basic regulation
van de European Union Aviation Safety Agency (EASA) is immers niet van
toepassing op de SAR-taak. Hoe borgt u dan de vliegveiligheid voor
dergelijke ‘state flights’?
-
Welke vlieg- en rusttijden zijn van toepassing op de SAR-vluchten?
Klopt het dat dit niet de Europese wetgeving rondom vlieg en rusttijden
(EU-FTL) is?
-
Kunt u nader uitleg geven wie over welk land en welke instantie
momenteel de eindverantwoordelijkheid draagt met betrekking tot het
toezicht op ongevallen in de luchtvaart die plaatsvinden bij NHV onder
toezicht van Defensie?
-
Klopt het dat de minister van Defensie, en niet Rijkswaterstaat,
momenteel belast is met het aanbestedingsprocedure van de SAR-taak? Wat
is daarvan de reden en wanneer loopt het huidige SAR contract af?
-
Kunt u nader uitleg geven over hoe het mogelijk is dat Noordzee
Helikopters Vlaanderen (NHV), het bedrijf dat verantwoordelijk is voor
de veiligheid van het Nederlands kustwachtpersoneel, niet voldeed aan
alle eisen die opgesteld waren door Rijkswaterstaat? Kunt u nader
verklaren waarom de minister van Infrastructuur en Milieu toentertijd
verklaarde dat deze helikopters wel aan deze eisen voldeden?
-
Herinnert u zich dat uit onderzoek van het Nederlands Lucht- en
Ruimtevaartlaboratorium (NLR) uit 2016, dat in opdracht van het
ministerie Infrastructuur en Waterstaat is uitgevoerd, bleek dat er
minimaal vier technische tekortkomingen zijn geconstateerd, en dat de
Onderzoeksraad voor Veiligheid constateerde dat de SAR tekort schoot en
niet op elke basis een medisch team klaar heeft staan? Zijn deze
tekortkomingen aantoonbaar verholpen? Wie houdt daar onafhankelijk
toezicht op?
-
Kunt u aangeven of er inmiddels duidelijke maatregelen zijn genomen
door de minister van Infrastructuur en Waterstaat om te zorgen dat
bedrijven zoals NHV verplicht worden alle bedrijfsongevallen te melden
bij instanties zoals het SZW en de ILT? Zo ja, wat zijn deze concrete
maatregelen dan geweest? Zo nee, waarom dan niet en wanneer gaat dit
wel gebeuren?
-
Kunt u nader verklaren wat de concrete stappen zijn die door het u zijn
genomen sinds de uitkomst van het rapport door de Onderzoeksraad voor
Veiligheid in juli 2016 met betrekking tot de tekortkoming van de
medische hulp op de Noordzee om de veiligheid van ons
Kustwachtpersoneel te kunnen garanderen?
-
Kunt u, zonder dat hierbij de integriteit van NHV hierbij in twijfel
wordt getrokken, bevestigen dat NHV inmiddels de veiligheid van ons
Defensiepersoneel op zee kan garanderen en dat er inmiddels duidelijk
bewijs is dat zij aan alle gestelde veiligheidseisen voldoen? Zo ja,
kunt u dit dan nader toelichten met informatie met betrekking tot de
meest recente controle van het voldoen aan deze eisen. Zo nee, kunt u
dan nader verklaren waarom er niet met spoed wordt gezocht naar een
nieuw bedrijf dat wel aan deze eisen kan voldoen?
-
Kunt u nader uitleg geven over de redenering achter uw besluit om de
luchtvaartinspectie “vliegtechnisch” toezicht te laten houden op de
SAR-activiteit en Rijkswaterstaat “operationeel” toezicht te laten
houden, terwijl dit in de praktijk alleen maar voor verwarring blijkt
te zorgen?
-
Kunt u bevestigen dat er tot op heden daadwerkelijk maar één ongeval
heeft plaatsgevonden bij NHV onder toezicht van Defensie en dat er
sinds dit ongeval geen andere ongevallen meer hebben plaatsgevonden
vanwege een het niet voldoen aan de eisen zoals opgesteld door
Rijkswaterstaat?
-
Deelt u de mening dat de tekortkomingen door NHV, Rijkswaterstaat, het
ILT en de Inspectie SWZ onacceptabel zijn en dat deze tekortkomingen de
veiligheid van ons Kustwachtpersoneel momenteel niet voldoende kunnen
garanderen?
-
Mogen wij ervanuit gaan dat de uitvoerder van de (toekomstige) SAR taak
bij aanvang van het nieuwe aanbestedingscontract wel aantoonbaar en in
de praktijk voldoet aan de gestelde minimale vereisten? Zo ja, hoe
wordt dat geborgd?
-
Kunt u nader toelichten onder welke voorwaarden de Kustwacht
helikopterreddingen heeft uitbesteed en welke veiligheidseisen en
standaarden hieraan ten grondslag lagen?
-
Kunt u de vragen apart beantwoorden?
1)
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/15/een-ongeluk-waar-je-niets-van-leert-a3960227