Tweedemonitor / Kamervraag / De berichten ‘Waarom is bekostiging e-health zo complex, het kan zoveel simpeler’ en ‘Dankzij een app hebben hartpatiënten minder vaak spoedeisende hulp nodig’



De berichten ‘Waarom is bekostiging e-health zo complex, het kan zoveel simpeler’ en ‘Dankzij een app hebben hartpatiënten minder vaak spoedeisende hulp nodig’

Keywords:
Zaaknummer: 2019Z09731

Vragen van het lid ArnoRutte (VVD) aan de Minister voor Medische Zorg over de berichten «Waarom is bekostiging e-health zo complex, het kan zoveel simpeler» en «Dankzij een app hebben hartpatiënten minder vaak spoedeisende hulp nodig» (ingezonden 16 mei 2019).

Vraag 1

Bent u bekend met de berichten «Waarom is bekostiging e-health zo complex, het kan zoveel simpeler»?1, «Dankzij een app hebben hartpatiënten minder vaak spoedeisende hulp nodig»?2

Vraag 2

Deelt u de mening dat slimme zorg thuis een noodzakelijke oplossing is om de zorg beschikbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden?

Vraag 3

Kunt u toelichten waarom effectieve slimme zorgoplossingen voor chronische patiënten slechts sporadisch opgeschaald worden, terwijl dit wel in het belang van de patiënt is?

Vraag 4

Deelt u de oplossingsrichting om de benodigde apparatuur te vergoeden vanuit de basisverzekering, als een verstrekking in het kader van de hulpmiddelenwet? Zo ja, op welke wijze gaat u dat realiseren? Zo nee, op welke wijze gaat u er aan bijdragen dat de geschetste problematiek opgelost wordt en de opschaling van slimme zorg thuis versnelt, zodat binnen nu en twee jaar iedere patiënt die daar baat bij kan hebben er ook daadwerkelijk gebruik van kan maken?

Vraag 5

Deelt u onze mening dat het onwenselijk is dat innovatieve, slimme zorg niet op een uniforme wijze geïmplementeerd wordt en dat het daarom wenselijk is te zoeken naar een uniforme wijze van financieren?

Vraag 6

Kunnen voor het versnellen van de implementatie van slimme zorg thuis de zogeheten «transitiegelden» ingezet worden? Zo ja, hoe werkt dat in de praktijk? Zo nee, waarom niet?


Gerelateerd

De berichten ‘Waarom is bekostiging e-health zo complex, het kan zoveel simpeler’ en ‘Dankzij een app hebben hartpatiënten minder vaak spoedeisende hulp nodig’

Het bericht ‘Personeel spoedeisende hulp LUMC: patiëntenzorg in gevaar’

De patiëntenzorg die in gevaar is op de spoedeisende hulp van het LUMC.

De mogelijke inzet van apps in het kader van het ‘testen, traceren en thuisblijven’-beleid.

Het bericht ‘Beatrixziekenhuis dreigt zijn spoedeisende hulppost te verliezen’.

De mogelijkheid voor gepensioneerden in het buitenland om via een app hun levensbewijs door te geven.

Het bericht ‘So werden Erdogan-Kritiker in Deutschland per App denunziert’

Het bericht ‘Corona-app dreigt te mislukken door enorme haast van kabinet’

© 2017-2021 Tweedemonitor

Contact: Info [at] tweedemonitor.nl