De berichten ‘Rotterdam loopt teruggeëist bijstandsgeld mis’, ‘Man mag 35.000 euro te veel uitgekeerde bijstand houden’ en ‘Stoïcijnse reacties op CRvB-uitspraak vorderingen’

2019Z08974

Vragen van het lid Nijkerken-de Haan (VVD) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de berichten ‘Rotterdam loopt teruggeëist bijstandsgeld mis’, ‘Man mag 35.000 euro te veel uitgekeerde bijstand houden’ en ‘Stoïcijnse reacties op  CRvB-uitspraak vorderingen’ (ingezonden 2 mei 2019)

 

  1. Bent u bekend met de berichten ‘Rotterdam loopt teruggeëist bijstandsgeld mis’ 1), ‘Man mag 35.000 euro te veel uitgekeerde bijstand houden’ 2) en ‘Stoïcijnse reacties op  CRvB-uitspraak vorderingen’? 3)
     
  2. Hoe verhoudt de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, dat het recht op terugvordering van ten onrechte betaalde bijstand na 5 jaar verjaart, zich tot uw mededeling in de Kamer dat er bij fraude met bijstandsuitkeringen sprake is van een verjaringstermijn van 20 jaar?
  3. Klopt het dat er binnen het Burgerlijk Wetboek een onderscheid wordt gemaakt op de verjaringstermijn bij invordering van boetes en de invordering van onverschuldigde betalingen? Hoe komt dit onderscheid naar voren binnen de fraude met sociale zekerheid? Kunt u dit nader toelichten?
     
  4. Kunt u aangegeven welke mogelijke financiële consequentie de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep heeft voor gemeenten en andere uitkeringsinstanties, zoals het UWV en de SVB?
  5. Hoeveel van de uitstaande vorderingen komen met de uitspraak te vervallen?
  6. Klopt de berichtgeving dat deze uitspraak mogelijk tot gevolg heeft dat gemeenten tientallen miljoenen van terugvorderingen niet terug zullen zien?
  7. Is het waar, zoals de woordvoerder van Divosa stelt, dat ‘de rechter heeft geoordeeld dat de gemeente Rotterdam in dit geval heeft nagelaten om de vordering goed te administreren en te communiceren. Daardoor kon de gemeente zich niet op stuiting van de verjaring beroepen’?
  8. Welke administratieve handelingen moet een gemeente uitvoeren om de verjaringstermijn te stuiten? Zijn deze noodzakelijke administratieve handelingen voldoende duidelijk voor gemeenten, ook waar het meerdere vorderingen per persoon betreft?
  9. Wie draagt de financiële consequenties voor het administratief niet juist stuiten van de verjaringstermijn?
  10. Deelt u de mening dat fraude nooit mag lonen en dat onterecht uitbetaalde bijstandsuitkeringen in principe terugbetaald moeten worden?
  11. Hoe gaat u er voor zorgen dat gemeenten goed geïnformeerd zijn over de gevolgen van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep, zodat zij ervoor kunnen zorgen dat hun administratieve processen volledig op orde komen?

 

 

1) https://nos.nl/artikel/2282590-rotterdam-loopt-teruggeeist-bijstandsgeld-mis.html

2) https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4694606/man-mag-35000-euro-te-veel-uitgekeerde-bijstand-houden

3) https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nieuws/stoicijnse-reacties-op-crvb-uitspraak-vorderingen.9616856.lynkx

Indiener(s)