2019Z07726
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht ‘Situatie zeehaventerminals fnuikend voor
binnenvaart’. (ingezonden 15 april 2019)
-
Kent u het artikel ‘Situatie zeehaventerminals fnuikend voor
binnenvaart’ van 3 april 2019? 1)
-
Herkent u de vertragingen en opstoppingen in de Rotterdamse haven bij
overslagterminals, waarbij de maatregelen van de afgelopen twee jaar
blijkbaar niet tot verbetering hebben geleid? In hoeverre hebben
containerterminals in de rest van het land, zoals in het Limburgse
Born, het Gelderse Nijmegen of het Twentse Hengelo hier last van?
-
Herkent u het beeld dat 20% van de vracht gemakkelijk meer per spoor
zou kunnen, maar de Rotterdamse haven dit niet aan kan? Wat is hier het
probleem?
-
Hoe worden de belangen van de binnenvaart versus de belangen van de
grote zeevaart gewogen? Is het waar dat de binnenvaart achteraan
hobbelt? Welke maatregelen ziet u om de service voor
binnenvaartschippers te verbeteren? Wie is dan per maatregel daarvoor
verantwoordelijk?
-
Waarom denkt u dat het zo lastig is om hier oplossingen voor te vinden?
Denkt u dat dit het gevolg is van tegenstrijdige belangen? Zo ja,
welke? Wat kan eraan gedaan worden om beide partijen nader tot elkaar
te brengen?
1) Schuttevaer.nl, 3 april 2019, 'Situatie zeehaventerminals fnuikend voor
binnenvaart' (
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/havens-en-vaarwegen/nid30845-situatie-zeehaventerminals-fnuikend-voor-binnenvaart.html
)