2019Z07603
ingezonden (12 april, 2019)
Vragen van de leden Schonis en Sneller (beiden D66) aan de ministers van
Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën over het verkrijgen van
inzicht in de gevolgen van maximumsnelheden.
-
Herinnert u zich uw doelstelling om in het kader van de operatie
Inzicht in Kwaliteit ‘meer inzicht te krijgen in de resultaten van
beleid en bij te dragen aan het vergroten van de maatschappelijke
toegevoegde waarde van beleid’ en uw ambitie om een ‘nieuwsgierige,
lerende overheid’ te zijn? 1)
-
Kunt u toelichten op welke wijze de afgelopen zeven jaar inzicht is
verkregen in de maatschappelijke effecten van de verschillende
maximumsnelheid-regimes voor auto’s in Nederland, zoals voorgeschreven
in de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek? 2)
-
Wat is uw reactie op de conclusie van de Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) dat de maatschappelijke kosten van
verkeersongevallen in 2015 ongeveer 14 miljard euro –oftewel 2% van het
nationaal inkomen– bedroegen? 3)
-
Kunt u op basis van de uit evaluatieonderzoek verkregen inzichten een
onderbouwd oordeel geven over de wijze waarop, en de mate waarin, een
verlaging van een of enkele van de geldende maximumsnelheden tot een
verlaging van deze maatschappelijke kosten zou kunnen leiden? Zo nee,
deelt u de mening dat het wenselijk zou zijn om wel over deze inzichten
te beschikken?
-
Kunt u toelichten naar welke gevolgen bij deze evaluaties specifiek is
gekeken en op welke wijze hierbij is gekeken naar de gevolgen voor de
‘brede welvaart’? 4)
-
Wat is uw reactie op het bericht dat leefbaarheidswinst onvoldoende zou
worden meegewogen bij de besluitvorming over infrastructuurprojecten?
In welke mate is deze conclusie van toepassing op andere besluitvorming
met betrekking tot het beleidsterrein van het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat? 5)
-
Kent u het bericht 'Pleidooi voor 30 km per uur in bebouwde kom'? 6)
-
Kunt u zich vinden in de constatering van de RAI Vereniging dat het
verlagen van de maximumsnelheid in de bebouwde kom beter is voor de
verkeersveiligheid en helpt tegen geluidsoverlast? Zo nee, waarom niet?
-
Kunt u met de Kamer delen welke onderzoeken en informatie bij u bekend
zijn over de voor- en nadelen in termen van maatschappelijke effecten
van dit voorstel van de RAI Vereniging?
-
Deelt u de conclusie in het bericht 'Met 130 km/u toch later thuis:
Harder rijden veroorzaakt meer file' dat de invoering van deze hogere
maximumsnelheid tot meer files heeft geleid? Zo nee, kunt u toelichten
op basis van welke feiten of welk onderzoek u tot een andere conclusie
komt? 7)
-
Welke reeds afgeronde of geplande onderzoeken –bijvoorbeeld van
officiële adviesorganen of de Algemene Rekenkamer- naar de gevolgen van
deze verhoging van de maximumsnelheid zijn bij u bekend?
-
Wat is uw reactie op het onderzoek naar de maatschappelijke kosten en
baten van de maximumsnelheden in Frankrijk alsmede de beleidsmatige
gevolgen die dit onderzoek heeft gehad? 8)
-
Bent u bereid te bezien of een soortgelijk onderzoek in Nederland van
toegevoegde waarde zou zijn? Zo nee, waarom niet?
-
Kunt u toelichten welke evaluatie-instrumenten u het meest geschikt
acht voor het evalueren van het maximumsnelheden-beleid? Welke rol ziet
u hierbij voor Maatschappelijke Kosten Baten Analyses (MKBA's)
weggelegd? 9)
-
Op welke wijze bent u voornemens om de aanbevelingen van het Centraal
Planbureau ten aanzien van de rol van natuur en biodiversiteit te
betrekken bij het verder verbeteren van de evaluatie-systematiek op het
beleidsterrein van Infrastructuur en Waterstaat? 9)
1)
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/07/06/kamerbrief-operatie-inzicht-in-kwaliteit
2)
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/02/04/bijlage-2-analyse-evaluatiestelsel
3)
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/kosten-van-verkeersongevallen
4)
https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2018/20/monitor-brede-welvaart-2018
5)
https://www.cpb.nl/publicatie/leefbaarheidsbaten-a2-tunnel-maastricht-zeer-aanzienlijk-meer-dan-200-miljoen#docid-159455
6)
https://nos.nl/artikel/2277505-pleidooi-voor-30-km-per-uur-in-bebouwde-kom.html
(25 maart 2019)
7)
https://www.rtlz.nl/life/artikel/4611266/met-130-kmu-ben-je-toch-later-thuis-harder-rijden-veroorzaakt-meer-file
8)
https://www.economist.com/leaders/2018/06/02/frances-contentious-speed-limit-reduction-is-a-model-for-others
9)
https://www.cpb.nl/natuur-en-biodiversiteit-in-de-nederlandse-praktijk-van-kosten-batenanalyse