2019Z07280
Vragen van de leden Kröger (GroenLinks), Laçin (SP) en Van Raan (PvdD) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over de 40dB-contour (ingezonden 10 april 2019)
1
Klopt het dat de wijziging van de aansluitroute, die voorgesteld is na
overleg met Wezep en Nunspeet effect heeft op de 40dB-contour?
2
Gezien het feit dat de Notitie Reikwijdte en Detailniveau de 40dB-contour
als het onderzoeksgebied van de milieueffectrapportage (MER) benoemt, welke
implicaties hebben de veranderingen in de 40dB-contour op de MER?
3
Op basis waarvan stelt u dat de gevoeligheidsanalyse bedoeld is voor
wijzigingen in de aansluitroutes, als u schrijft dat in de geactualiseerde
MER rekening is gehouden met mogelijke aanpassingen van de route, middels
een gevoeligheidsanalyse?
4
Klopt het dat de gevoeligheidsanalyse slechts bedoeld is voor gebruikte
vliegtuigen, hun bestemming en het moment van doorklimmen?
5
Hebt u kennisgenomen van het feit dat de Commissie voor de
milieueffectrapportage in haar rapport stelt dat de gevoeligheidsanalyse
niet kan worden beschouwd als een beschrijving van alternatieven?
6
Deelt u de mening dat een wijziging van de aansluitroute de facto een
alternatief is? En dat hiervoor de gevoeligheidsanalyse dus niet bedoeld
is?
7
Moeten dan niet alsnog de alternatieven en de gevolgen hiervan voor het
milieu en de omgeving worden onderzocht en beschreven?
8
Deelt u de mening dat het berekenen en publiceren van een 40dB-contour van
grote waarde is voor de omwonenden en deelt u de mening dat hiermee
verwachtingen zijn gewekt bij die omwonenden?
9
Bent u bereid om de milieueffecten van een gewijzigde route en een
gewijzigde 40dB-contour in kaart te brengen, te publiceren en het publiek
de gelegenheid te geven zich hierover uit te spreken?