2019Z06599
Vragen van de leden Remco Dijkstra, Lodders en Laan-Geselschap (allen VVD) aan de ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat en de staatssecretaris van Financiën over het bericht ‘Kwart miljoen boetes voor 1 km/u te hard: ‘Dit riekt naar spekken staatskas’’(ingezonden 3 april 2019)
1
Kent u het bericht ‘Kwart miljoen boetes voor 1 km/u te hard: ‘Dit riekt
naar spekken staatskas”? 1)
2
Deelt u de mening dat verkeershandhaving er is om de verkeersveiligheid te
waarborgen en te verhogen en dat de systematiek met deze microboetes een
andere indruk kan wekken? Zo nee, waarom niet?
3
Deelt u de mening dat het lastig uit te leggen is dat de
administratiekosten bij deze gevallen bijna even hoog zijn als de boetes
zelf? Zo nee, waarom niet? Kunt u aangeven hoe deze administratiekosten
zijn opgebouwd en of deze door steeds verdere automatisering op termijn
uitgefaseerd kunnen worden? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, wat is er
nodig om de administratiekosten terug te dringen?
4
Hoe beoordeelt u de vrees van politiebonden dat door deze situatie het
draagvlak voor bekeuren verdwijnt?
5
Kunt u aangeven waarom op autosnelwegen waar 130 km/u is toegestaan geen
ondergrens bestaat voor bekeuring, terwijl op de meeste wegen een
ondergrens van 4km/u geldt voordat wordt bekeurd? Bent u bereid de
ondergrens van een paar km/u ook te hanteren op autosnelwegen waar 130 km/u
is toegestaan? Zo nee, waarom niet?
6
Kunt u een overzicht geven van de boetes uitgesplitst naar de verschillende
nationaliteiten?
7
Kunt u aangeven of buitenlandse automobilisten uit landen als Polen,
Duitsland, Frankrijk en België de boetes thuis ontvangen en bedragen
daadwerkelijk geïnd worden? Zo nee, waarom is dit niet voor elkaar, waarom
duurt dit zo lang en hoe rechtvaardig is dit ten opzichte van de
Nederlandse automobilisten?
8
Kunt u aangeven hoe het staat met de motie-Zijlstra/Samsom om de
opbrengsten van verkeersboetes niet langer in de begroting van Justitie en
Veiligheid te laten vloeien? 2)
9
Kunt u aangeven of de op te nemen bepaling waarin specifiek is geregeld dat
de Belastingdienst voor het toezicht op en handhaving van de Wet op de
motorrijtuigenbelasting 1994 camerabeelden met kentekengegevens kan
verwerken al in werking is en of hier in de praktijk gebruik van gemaakt
kan worden? Zo ja, kunt u de ervaringen over het eerste kwartaal 2019
delen, waarbij ingegaan wordt op de vraag hoeveel auto’s gesignaleerd zijn
(binnen- en buitenland) en hoeveel boetes zijn uitgegeven?
10
Kunt u deze vragen een voor een beantwoorden?
1) Algemeen Dagblad, 28 maart 2019, https://www.ad.nl/auto/kwart-miljoen-boetes-voor-1-km-u-te-hard-dit-riekt-naar-spekken-staatskas~a1030382/
2) Kamerstuk, 34 550, nr. 7.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Van Raak en Laҫin (beiden SP), ingezonden 29 maart 2019 (vraagnummer 2019Z06262)