2019Z03881
Vragen van de leden Rudmer Heerema en Yesilgöz-Zegerius (beiden VVD) aan de
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het
nieuwsbericht ‘Leerkracht geschorst na ‘beledigen profeet’. (Ingezonden 27
februari 2019)
1
Bent u bekend met het nieuwsbericht ‘Leerkracht geschorst na ‘beledigen
profeet’? 1)
2
Wat vindt u ervan dat de directie van het Hoofdvaart College in Hoofddorp
een techniekinstructeur al ruim een maand geschorst heeft, terwijl de
techniekinstructeur ontkent dat hij de profeet Mohammed heeft beledigd?
3
Deelt u de mening dat de docent een professional is en dat in geval van
twijfel de docent voordeel van de twijfel moet krijgen, voordat er verdere
stappen gezet worden, zoals bijvoorbeeld een schorsing?
4
Vallen de uitspraken die de leerkracht naar verluid gedaan zou hebben onder
de vrijheid van meningsuiting? Zo ja, wat vindt u ervan dat hij om deze
reden geschorst is? Zo nee, waarom niet?
5
Mocht de techniekinstructeur inderdaad de uitspraken gedaan hebben, op
basis van welke wet heeft hij die uitspraken dan niet mogen doen? Kunt u de
regels of criteria van de school op basis waarvan de leraar is geschorst
aan de Kamer doen toekomen? Kunt u aangeven waarom de school dit vermeende
incident niet heeft gebruikt om aan de klagers aan te geven dat we in
Nederland geen censuur hebben op maatschappelijk sensitieve onderwerpen om
hen zo te leren dat we elkaar op inhoud overtuigen en niet de mond snoeren?
6
Worden er vaker leerkrachten of onderwijsassistenten op non-actief gesteld
om dergelijke reden? Zo ja, hoe vaak komt dit voor? Kunt u tevens aangeven
bij welke denominatie dit vaker voorkomt en of er een relatie is met
onderwijsniveau?
7
Zijn er andere incidenten op het Hoofdvaart College bekend die islamitisch
religieus van aard zijn?
8
Aangezien er de laatste tijd op verschillende scholen incidenten tussen
docenten en leerlingen zijn geweest waar de directie en het bestuur niet
achter de docenten zijn gaan staan, maar direct de kant van de leerling
kozen; kunt u aangeven wat het effect op het imago van docenten is op het
moment dat directie en bestuur ervoor kiezen om niet achter de docent te
gaan staan? Zo nee, bent u bereid dit uit te zoeken en dan met name of het
gebrek aan steun van een directie of bestuur een reden voor potentiële
docenten is om alsnog niet voor het vak van docent te kiezen?
9
Heeft de schorsing van deze techniekinstructeur effect gehad op uitval van
lessen of verzwaring van de werkdruk voor collega’s van de
techniekinstructeur?
10
Deelt u de mening dat het van groot belang is dat leraren maatschappelijk
sensitieve onderwerpen nooit zouden moeten mijden in de klas en zich
daarbij gesteund moeten voelen door de schoolbesturen? Zo nee, waarom niet?
11
Kunt u bevestigen dat op 21 maart 2019 een hoorzitting bij de
onafhankelijke Commissie van Onderwijsgeschillen plaatsvindt over deze
zaak? Bent u bereid om het gesprek aan te gaan met de directie en het
bestuur van het Hoofdvaart College in Hoofddorp om te bespreken welke
gevolgen en sancties er voor de leerlingen zouden moeten volgen als blijkt
dat de klachten over de betreffende leerkracht gebaseerd zijn op leugens?
Bent u bereid de Kamer over dit gesprek te informeren?
12
Zijn er sanctiemogelijkheden tegen de directie en het bestuur van het
Hoofdvaart College in Hoofddorp als de hoorzitting ten gunste van de
techniekinstructeur uitvalt?
1)
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3206850/leerkracht-geschorst-na-beledigen-profeet
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Bruins (ChristenUnie), ingezonden 27 februari 2019 (vraagnummer 2019Z03876) en van de leden De Graaf, Beertema en Wilders (allen PVV) ingezonden 27 februari 2019 (vraagnummer 2019Z03877)