2019Z02476
Vragen van het lid Ziengs (VVD) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht 'Heerhugowaard ’blij verrast’ met opstelterrein’ (ingezonden 8 februari 2019)
1
Kent u het bericht 'Heerhugowaard ’blij verrast’ met opstelterrein'? 1)
2
Kunt u aangeven waarom ProRail teruggekomen is op haar eerdere besluit om
een opstelterrein in Uitgeest aan te leggen en in plaats daarvan het
opstelterrein in Heerhugowaard aanlegt?
3
Is het waar dat er een ministerieel besluit ter grondslag lag aan het
opstelterrein bij Uitgeest?
4
Is het waar dat het veranderen van de locatie voor het aan te leggen
opstelterrein van Uitgeest naar Heerhugowaard een ambtelijk besluit is
geweest zonder dat er aanvullend verkeersonderzoek is gedaan?
5
Kunt u aangeven wat voor gevolgen de verdere invoering van het Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) heeft voor het regionale spoor en de
leefomgeving van de gebieden die aan deze corridors komen te liggen?
6
Kunt u aangeven hoe PHS niet tot onevenredig lange dichtligtijden van
spoorbomen zal leiden?
7
Kunt u de gevolgen voor de lokale verkeersituaties in kaart brengen, nu
duidelijk is dat door de invoer van PHS in de gemeenten Zaanstad,
Castricum, Heiloo en Alkmaar de dichtligtijden van spoorbomen sterk toe
zullen nemen?
8
Kunt u aangeven of er in bepaalde situaties een ongelijkvloerse kruising
gewenst is? Zo ja, wiens verantwoordelijkheid is de aanleg van een
ongelijkvloerse kruising?
9
Is er een plan van aanpak opgesteld door ProRail om de overweg in Castricum
op de Beverwijksestraatweg bereikbaar te houden, nu er dagelijks 32 extra
(lege) treinen voorbij zullen komen?
10
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk, doch uiterlijk voor het algemeen
overleg spoor van 28 maart 2019, beantwoorden?
1) Noordhollands Dagblad, 5 februari 2019, 'Heerhugowaard ’blij verrast’ met opstelterrein' ( https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190205_86110208/heerhugowaard-blij-verrast-met-opstelterrein?utm_source=google&utm_medium=organic )