2019Z02471
Vragen van het lid Van Aalst (PVV) aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het in het gevaar komen van de verkeersveiligheid nu een goede handhaving van de rij- en rusttijden niet meer kan worden gegarandeerd. (ingezonden 8 februari 2019)
1
Kent u de nieuwsberichten van 7 februari 2019 waarin duidelijk is geworden
dat de Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) stelt geen goede handhaving
te kunnen garanderen op de rij- en rusttijden? 1) 2)
2
Bent u ervan op de hoogte dat steeds geavanceerdere fraude omtrent de
tachografen het werk van de ILT steeds moeilijker maken?
3
Waarom lost u het capaciteitsprobleem bij de ILT niet op, maar komt u
alleen met keiharde lastenverzwaringen voor de transportsector?
4
Deelt u de mening dat fraude keihard moet worden aangepakt en dat dit het
beste kan gebeuren door een strenge handhaving in plaats van extra
heffingen voor de transportsector?
5
Heeft u nog het vertrouwen dat de ILT haar taken fatsoenlijk kan
uitoefenen, nu deze organisatie zo kapotbezuinigd is door het huidige
kabinet?
6
Wat betekent het voor de verkeersveiligheid dat deze fraude amper
blootgelegd kan worden en er daarmee slecht toezicht is op de rusttijden?
7
Deelt u de mening dat het intrekken van de bevoegdheid van monteurs die in
overtreding zijn dit probleem niet oplost?
8
Welke concrete maatregelen gaat u nemen om deze fraude aan te pakken?
1) Ad.nl, 7 februari 2019, 'Misstanden zijn door fraude met tachograaf
nauwelijks meer op te sporen' (
https://www.ad.nl/binnenland/misstanden-zijn-door-fraude-met-tachograaf-nauwelijks-meer-op-te-sporen~a754ecd5/
)
2) Telegraaf.nl, 7 februari 2019, 'Inspectie: fraude tachograaf steeds slimmer' ( https://www.telegraaf.nl/nieuws/3121568/inspectie-fraude-tachograaf-steeds-slimmer )