2019Z02393
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de minister voor Basis- en Voortgezet
Onderwijs en Media over het bericht dat Pim wil en kan leren, maar niet
naar vwo mag. (ingezonden 7 februari 2019)
1
Ken u het bericht "Pim wil leren, kan leren, maar is in een fuik beland"?
Wat vindt u ervan dat Pim – die lijdt aan vorm van autisme en speciaal
onderwijs volgde – met zijn vakkenpakket niet naar het vwo mag, terwijl hij
een 8,6 gemiddeld staat? 1)
2
Bent u het eens dat de inzet van Pim en het Carolus Clusius College juist
te prijzen is en het dan ook betreurenswaardig is dat er, volgens het
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de Inspectie van
het Onderwijs, geen andere mogelijkheden zijn tot uitzondering en Pim
zodoende niet kan doorstromen naar het vwo? Kunt u uw antwoord toelichten?
3
In hoeverre verhoudt het verhaal van Pim zich tot deze door u gedane
uitspraken: “Iedere havist verdient een eerlijke kans om na het behalen van
een havodiploma door te stromen naar het vwo. Alle leerlingen verdienen de
kans om het maximale uit zichzelf te halen. Ook als je bijvoorbeeld wat
later bloeit dan je klasgenootjes”? 2)
4
Hoeveel scholen voor speciaal onderwijs in Nederland bieden naast vmbo ook
havo en vwo aan? Hoe zijn deze scholen verspreid over het land? Zijn dit
naar uw mening voldoende scholen en locaties om te voorzien in de vraag
naar havo en vwo op het speciaal onderwijs?
5
Zijn u meer signalen bekend zoals die van Pim of andere leerlingen zonder
autisme die wegens het gebrek aan een moderne tweede vreemde taal en/of een
achtste vak in hun vakkenpakket op de havo en ondanks een voldoende
gemiddeld cijfer, niet door mogen stromen naar het vwo? Zo ja, om hoeveel
signalen gaat het jaarlijks?
6
Klopt het dat op het gymnasium een tweede moderne vreemde taal niet
noodzakelijk is en leerlingen dus zonder toestemming van het ministerie van
OCW of de Inspectie van het Onderwijs naar het gymnasium zouden kunnen
doorstromen indien zij op de havo geen onderwijs in twee moderne vreemde
talen gevolgd hebben? Kunt u uw antwoord toelichten?
7
Klopt het dat u in deze gevallen gebruik kunt maken van de
hardheidsclausule in het Eindexamenbesluit VO? Wat is de reden dat u hier
in het geval van bijvoorbeeld Pim geen gebruik van heeft gemaakt? Bent u
bereid hier alsnog gebruik van te maken, zodat leerlingen zoals Pim kunnen
doorstromen naar het vwo zonder enige belemmering? Kunt u uw antwoorden
toelichten? 3)
8
Acht u het wenselijk dat leerlingen worden belemmerd in hun recht op
doorstroom in het onderwijs en kansen mislopen, omdat zij al vroeg
geplaatst worden op een bepaald niveau of voor een bepaald niveau kiezen en
daardoor niet of te laat kunnen voldoen aan aanvullende eisen, zoals een
moderne tweede vreemde taal op het vwo? Kunt u uw antwoord toelichten?
9
Bent u het ermee eens dat leerlingen altijd een kans verdienen en moeten
krijgen als zij willen doorstromen naar een hoger niveau op het voortgezet
onderwijs zonder aanvullende eisen, ondanks dat dit kan leiden tot meer
uitval, in het kader van ‘als je het nooit probeert, zal je het nooit
weten’? Kunt u uw antwoorden toelichten?
10
In hoeverre draagt een algemene toelatingseis, die volgens u wel bijdraagt
aan gelijke kansen, ook bij aan het bestrijden van kansenongelijkheid in
het algemeen in het onderwijs, aangezien uit de Staat van het Onderwijs
2018 blijkt dat het diploma van ouders sterk bepaalt op welk niveau een
leerling op het voortgezet onderwijs zit? 4)
11
Welke mogelijkheden zijn er voor laatbloeiers om alsnog door te stromen
naar een hoger niveau op de middelbare school ondanks dat zij niet voldoen
aan bijvoorbeeld een extra vak op het vmbo of een tweede moderne tweede
vreemde taal op de havo? Zijn dit, volgens u, voldoende mogelijkheden om
deze leerlingen alle kansen te bieden zich te ontwikkelen op een manier die
zij wensen? Kunt u uw antwoord toelichten?
12
Bent u bereid om in de uitwerking van het doorstroomrecht havo-vwo ook
specifiek een optie op te nemen voor leerlingen die geen tweede moderne
tweede vreemde taal hebben gevolgd op de havo, maar wel naar het vwo door
willen stromen? Kunt u uw antwoord toelichten?
13
Bent u daarnaast bereid om in het kader van het bevorderen van
kansengelijkheid voor alle leerlingen geen aanvullende toelatingseisen te
stellen bij de doorstroom van vmbo-havo en havo-vwo, zodat elke leerling
een kans krijgt om door te stromen naar een hoger niveau ook al besluit hij
of zij daartoe pas in zijn of haar examenjaar? Kunt u uw antwoord
toelichten?
1) https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/30/pim-wil-leren-kan-leren-maar-is-in-een-fuik-beland-a3652193
2) https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4545776/doorstromen-van-havo-naar-vwo-eenvoudiger
3) https://maxius.nl/eindexamenbesluit-vo/artikel60
5) https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/rapporten/2018/04/11/rapport-de-staat-van-het-onderwijs
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Westerveld (GroenLinks), ingezonden 7 februari 2019 (vraagnummer 2019Z02369)